Home Vincent's Column Gaming is beter dan een boek

0 4477

Deze week hebben weer tienduizenden mensen lol in Los Angles om naar de grootste game show van wereld, de E3expo, te gaan. Miljoenen gamers wereldwijd kijken naar het nieuws wat hier vandaan komt. Omdat er toch bijna 20 miljard euro in omgaat, 2 maal zoveel als in Hollywood is het economisch relevant maar de gaming industrie is vooral interessant omdat er zo ontzettend veel tijd aan besteed wordt door players over de hele wereld.

Nu heb ik met mijn 46 jaar inderdaad 50x zo weinig kans geïnteresseerd te zijn in gaming als een 13 jarige maar toch zijn er veel misverstanden. De meest verslaafde spelers zijn volwassenen, 30% van de volwassenen gamers spelen meer dan 10 uur per week versus 10% van de kits, vrouwen spelen meer online games dan mannen tussen 25 en 30 jaar. Naast het bekende shoot them up of racing zijn er steeds meer games waar je leert om steden zoals virtueel zoetermeer en pretparken op te bouwen of met miljoen mensen samen in een sprookjes wereld rondhangt.

 

Dit jaar is moeilijk voor de game industrie want iedereen wacht op de marktleider Sony die zijn playstation 3 aan het einde van het jaar moet introduceren en daar meer dan 500 dollar voor gaat vragen. Met 100 miljoen apparaten is Sony de nog steeds de onbetwiste kampioen in de huiskamer. Nintendo, die veel minder inzet op speed en dazzling graphics komt in Q4 met de WII die een geweldige bewegingsgevoelige bediening heeft en waarmee je dus een zwaardgevecht of tennismatch echt kan uitvoeren wat weer goed voor is voor de lichaamsbeweging.

 

Maar het meest opvallende vond ik dit jaar de game van Blizzard Entertainment World of warcraft wat je op de PC speelt. Dit bedrijf heeft 6 miljoen spelers verzameld die 15 dollar per maand betalen om mee te doen. Dit levert een cool $1 miljard omzet. Je speelt met honderdduizenden tegelijkertijd in deze massive multiplayer online game waarin je je eigen persoonlijkheid ontwikkeld en je bij groepen aansluit om avonturen te beleven. Een uitermate sociale happening waar mensen over de hele wereld super eenvoudig relaties met elkaar aangaan. Dit was een paar jaar geleden nog het exclusieve terrein van Korea en Taiwan maar nu is de hele wereld massaal aan het online gamen geslagen.

 

Aardig is dat Nederland prima meedoet in de gaming wereld. We maken al hele aardige spelen hier zoals Killzone wat aan Sony is verkocht. Ook hadden we bijna een wereldkampioen want Sander Kaasjager werd op zijn 20e tweede in de Gaming WorldChampionship in New York, verdiende $240.000 in zijn 2e jaar als professionele gamer en gaf zijn studie er maar voor op.

 

De meeste bedrijven met gigantische omzetten kijken jaloers naar de intensieve loyaliteit en de betrokkenheid van de gamers. De politiek zou willen dat ze complexe onderwerpen zo gedetailleerd zouden kunnen behandelen als de games tegenwoordig doen en als het onderwijs zich niet snel aanpast om via games onderwijsconcepten te behandelen dan blijft alleen de leerplicht over.

 

Natuurlijk blijven we discussiëren over het nut en gevaren van gaming.  In het leuke VPRO programma Game Over & Over beargumenteerd Steven Johnson, auteur van het boek ‘Everything bad is good for you” dat gaming zoveel beter is dan een boek lezen. Het is proactief, veel socialer, je leert strategisch denken, gebruikt al je sensoren en laat je IQ sneller stijgen dan een opleiding. Echt iets voor de veertigers om zich aan te ergeren terwijl de wereld steeds uren in gaming op de mobiele telefoon, de Pc en de game consoles stopt.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel