China 2008: De geheimen van Nederlandse internetondernemers in China
Vandaag waren we te gast bij Spill Group Asia en spraken met Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om moet gaan met Chinese werknemers en waarom e-mail in China oud nieuws is.
Casual games
De Spill Group ontwikkelt casual games, de wat makkelijkere ‘tussendoor spelletjes’. Het is een markt die ieder jaar 25% groei kent. Meer dan 200 miljoen mensen spelen wereldwijd dagelijks dit soort spelletjes. 20 miljoen van die spelers komen ook daadwerkelijk uit China. De doelgroep voor de spelletjes is iedere internetter, maar het gros van de gebruiker is vrouw.
De Spill Group heeft een marktaandeel van maar liefst 35% (70 miljoen spelers) en was vorige maand groter dan bijvoorbeeld Yahoo en MSN. Het bedrijf kent een autonome groei van 10% to 15% per jaar.
Businessmodel
Het businessmodel achter deze games bestaat uit in-game advertenties en betaalde downloads. In de meeste landen wordt er gewoon een kopie van een site neergezet met een aangepast sjabloon waardoor het beheer aan de achterkant eenduidig blijft. In verschillende landen koopt Spill Group domeinen op die met gaming te maken hebben zoals games.com, jeaux.fr en natuurlijk spelletjes.nl.
Iedere week wordt er een nieuwe game opgeleverd en rondgestuurd aan alle webmaster. De lifecycle van een game is in twee varianten op te delen: een high peak maar een korte levensduur of en low peak en een lange levensduur. Een spel als Bombit is 1 miljard keer gespeeld in 6 weken. Dit soort spelletjes kunnen ook door bedrijven worden voorzien van eigen branding.
Social tools zijn essentieel
Belangrijk is ook het sociale element aan de gaming sites. Verschillende web 2.0 functionaliteiten zoals beoordelen, commentaar geven en doorsturen zijn dan ook in de site geïntegreerd. Zonder deze functionaliteiten zijn dit soort sites vooral in China kansloos.
Concurrentie
De belangrijkste concurrent in China is 4399.com dat eigendom is van Baidu.com, de grootste zoekmachine in China.
De Spill Group geef volmondig toe dat ze behalve experts in games natuurlijk ook experts in traffic moeten zijn. Immers hun businessmodel is gebaseerd op het aantrekken van zoveel mogelijk bezoekers.
Advertenties in China
Adverteren in China is anders dan in de rest van de wereld. Er bestaat onder de Chinezen nog erg veel wantrouwen over het resultaat van online adverteren en de markt is erg onderontwikkeld. Advertenties zijn vergeleken bij bijvoorbeeld de USA ook zeer goedkoop. Chinese adverteerders willen niet betalen per klik maar per tijdseenheid. Vandaar dat pre-roll advertentievormen van 5 tot 10 seconden ook erg populair zijn.
Het zijn op dit moment vooral de buitenlandse merken die adverteren zoals IBM en Sony, er zijn maar enkele lokale bedrijven die willen adverteren. Hiermee is direct sales op de Chinese markt niet alleen erg belangrijk maar ook zeer moeilijk.
Zlong Games
Dochterbedrijf Zlong Games is een games studio en ontwikkelt op maat gemaakte games voor B2B klanten en onderdeel van de Spill Group. Hier worden ook uitgebreidere games ontwikkeld zoals Massively Multiplayer Online Role Playing Games (MMORPG).
Zlong is opgezet door 3 Chinese enterpreneurs en wordt geleid door de Nederlander Thijs Bosma. Er werken momenteel 60 mensen bij Zlong waarvan 5 in Nederland (concept creators) en de rest in China. Contact is er vooral via e-mail en instant messaging.
Zlong is onderdeel van de Spill Group maar het doel is onafhankelijk te worden en eigen concepten te gaan ontwikkelen. Dit is momenteel nog een langzaam proces wat wordt verergerd door de schaarste aan flash programmeurs in China. Ze zijn daarom gestart met het sponsoren van universiteiten en zelfs een eigen opleiding de ‘Game Acadamy’.
Chinese werknemers en de uitdagingen daarmee
Werknemers in China hebben een andere inslag. Mensen werken in kantoortuinen maar praten weinig onderling, iedereen zit heel geconcentreerd te werken. 43% van de werknemers verdient rond de 2000 RMB per maand (€200), 5% verdient meer dan €500 per maand. Bij Spill Group werken 57% mannen en 43% vrouwen. Iedereen wil graag eigen baas zijn en als je het goed doet begin je voor jezelf. Dat is ook de reden waarom er veel (kleine) internetbedrijven zijn in China.
De uitdagingen van het werken met Chinese werknemers zijn:
-
a. De taal – niet iedereen spreekt goed Engels en er zijn vele Chinese dialecten.
b. Verantwoordelijkheid – ze zijn angstig om fouten te maken
c. Ze kunnen moeilijk problemen oplossen (troubleshooten)
d. Er is niet altijd genoeg initiatief vanuit de mensen zelf
e. De commitment is niet altijd aanwezig
Goede mensen vasthouden is moeilijk. Bij de Spill Group proberen ze het met onbeperkt gratis eten en drinken en spelen op de Xbox tijdens en na werktijd. Jaarlijks is er in salaris een groei van 15% wat vooral wordt uitgekeerd via bonussen. Opties werken niet in China omdat de opzet hiervan te ingewikkeld is. Het is belangrijk om de werknemers te laten zien wat er gebeurd met het bedrijf en met de markt om ze betrokken te houden. De tendens is dat globaal opererende bedrijven makkelijker aan mensen komen en ze langer vasthouden dan lokale bedrijven.
E-mail is oud nieuws
E-mail is geen belangrijke communicatietool meer in China, alles verloopt via instant messaging. Qq is hierin de onbetwiste marktleider in China. SMS wordt ook veel gebruikt echter begint SMS spam echt een probleem te worden; mensen ontvangen gemiddeld 10x per dag een spambericht via SMS. Dit wordt inmiddels aangepakt door de Chinese overheid.
Nederlands trots!
Zakendoen in China is nog steeds een groot avontuur. Maar het is mooi om te zien dat met de Nederlandse handelsgeest en flexibiliteit mannen als Marc van der Chijs en Thijs Bosma zich ontwikkelen als superstars op de Chinese markt. Zo helpt Nederland de reus China met opstaan op de wereldmarkt en daar mogen we allemaal best trots op zijn!
[…] sprak met Peter Driessen de CEO van het Nederlandse Spill Group. In China bezocht ik al Marc van der Chijs en Thijs Bosma van de Spill Group waar de games geprogrammeerd worden. In Nederland nemen we een kijkje in de […]