Home Talk to Me Uitgever en Chef internet van Telegraaf.nl over het succes als eeuwige tweede

0 856


Telegraaf.nl is al jaren de eeuwige tweede onder de nieuwssites in de STIR top-100. Toch halen ze als tweede site ook twee keer zoveel advertentiegelden op dan de aanvoerder van de lijst Nu.nl.

Welke formules zitten er achter de voordeur? Hoe werken ze met adverteerders? Waarom maken ze 60% van de content zelf en hoeveel mensen zijn hiermee bezig? Ik interview Lara Ankermans, de uitgever van De Telegraaf en Marco van der Laan, Chef internet en krijg antwoord op deze vragen.

Sponsoring
Zo werkt Telegraaf.nl steeds meer samen met adverteerders om campagnes op te zetten die zowel voor de lezer als voor de adverteerder interessant zijn. Dat doen ze onder de noemer sponsoring. Eigenlijk is dit een vorm van non-spot advertising waarmee ze slim de kelderende CPM prijs van banners kunnen vermijden waar bijvoorbeeld de concurrent nieuwssite Nu.nl wel last van heeft.

Ambtelijke taal en reacties
Andere verschillen met Nu.nl is dat er op de website van De Telegraaf niet klakkeloos ANP berichten worden overgenomen. Alles wordt onderzocht en zo nodig herschreven door eigen journalisten om ambtelijke taal zoveel mogelijk te vermijden. Ook is het mogelijk om op ieder nieuwsbericht te reageren, iets dat op Nu.nl nog steeds niet kan.

Weinig video…
Telegraaf.nl doet nog niet zo heel veel met internetvideo vergeleken met andere sites. Toch hebben ze de eerste stappen gezet met een live interview reeks waarin ze bekende Nederlanders interviewen. Topper hierbij was Yolanthe Cabau van Kasbergen die 250.000 kijkers trok toen ze zo vriendelijk was te laten zien dat ze haar eigen lingeriemerk droeg.

Eindelijk snappen ze internet
Ze timmeren hard aan het web bij de Telegraaf. Samenwerkingsverbanden met Hyves, ontwikkelingen op mobiel en redesigns om het lezen van en reageren op nieuws nog prettiger te maken. Eindelijk beginnen kranten te begrijpen dat het niet uitmaakt waar je het nieuws leest, zolang het maar het nieuws is van hun krant.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel