Home Vincent's Column Reclame is dood. Leve de nieuwe reclame!

0 690

Vorige week was er weer het marketing congres van het jaar georganiseerd door het MWG  , de media werkgroep. 700 marketeers zaten bij elkaar om over media en advertenties bij te praten en waar ik werd neergezet als digitale dominee :-).

Ondanks het feit dat in 2005 aan alle nieuwe media maar zo’n 160 miljoen euro werd besteed, zo’n 5% van het totale reclame budget, ging het hele congres eigenlijk over het zwaard van damocles wat boven de branche hangt. De titel was dan ook goed gekozen: Help, mijn consument loopt weg.
Wat mij vooral opviel dat het parkeerterrein vol stond met BWM’s, Jaguars en andere symbolen van menselijke roem, maar dat zoveel van de machtigen der aarde van het huidige reclamegeld weinig diepgaande kennis hadden over de inhoudt en gevolgen van deze nieuwe manier van commercieel communiceren.

Fijn was een aantal sprekers korte metten maakten met, het zal mijn tijd wel duren gevoel. Er waren bijvoorbeeld voor het eerst cijfers over de effecten van digitale videorecorders. De consument kan daarmee programma’s makkelijk opnemen vanuit een elektronische programmagids en door de reclame heen spoelen.

De stichting spot, de vereniging van televisie advertentie aanbieders vind niets nuttigers dan geruststellend het advertentie volk toe te spreken. Omzet van reclame en kijken naar televisie stijgt nog steeds en die digitale video recorders worden nauwelijks gebruik in Amerika.

Maar in Engeland heeft nu 1 miljoen huishoudens via Sky zo’n apparaat en meer dan 80% van de mensen vind het geweldig om de blokken reclame soepel te skippen. In Nederland heeft nu 16% van de mensen die digitale televisie hebben ook zo’n digitaal wondermiddel en ook hier skipt volgens Interview-NSS 60% door de reclames heen en dat percentage stijgt nog elk kwartaal. Als je consumenten de keuze geeft wordt reclame als het niet nuttig voor ons is en in grote brokken tussen datgene zit wat we willen zien met enthousiasme vermeden. Geen probleem, als je maar alternatieven verzint.

En er zijn genoeg andere manieren bleek. Zoekmachine marketing is de grootste hit. Bij Google, die dit jaar in Nederland meer dan 100 miljoen gaat verdienen, zie je alleen maar advertenties die bij je zoekopdracht passen en consumenten gebruiken dat intensief want meer dan 50% van aankopen begint nu bij de zoekmachines.

De gemiddelde tijd dat consumenten op internet zitten is nu een uurtje per dag en slimme mooie banners die nu vaak video bevatten blijken prima manieren om de aandacht te trekken.

In de winkels zie je steeds meer schermen die de consumenten verleiden met toegepaste informatie over de winkel en deze handel groeit zo snel dat KPN gisteren maar liefst 3 bedrijven tegelijkertijd kocht om in deze narrowcasting business marktleider te worden.

Email marketing, MSN instant messaging reclame buddy’s en 15 seconden reclame filmpjes  die voor video nieuwsitems worden getoond blijken uitermate succesvol.

Wat een probleem is voor de huidige branche is dat elk van deze soorten nieuwe media compleet anders is, dat je er veel vanaf moet weten om het goed toe te passen. En er komen veel cijfers terug hoe de consument erop reageert. Dat moet je maar goed kunnen interpreteren en dan ook nog de campagne een flink aantal keren aanpassen voordat het lekker loopt.

Die nieuwe media kost ook erg veel tijd. Een paar ton uitgeven in TV of kranten reclame heb je zo gedaan maar een campagne zodanig synchroniseren tussen traditionele media en banners, zoekmachine, viral en email marketing plus bewijzen dat het werkt kost vele malen meer tijd en adverteerders zijn nog niet gewend hiervoor te betalen.

De Media bedrijven moeten de komende tijd zwaar investeren in kennis en ict systemen om het voor de adverteerders, die staan te trappellen inmiddels, een beetje toegankelijk, overzichtelijk en effectief te maken.

Daar zijn nu nog maar weinig bureaus goed in. Er zijn in de traditionele reclame en mediabureaus nu groepjes mensen die zich inwerken maar er zijn veel kleine bedrijven die zich gespecialiseerd hebben maar nog niet de jaguars rijden. Die nieuwe bedrijfjes zullen in de komende tijd wel snel worden overgenomen door de marktleiders maar de helft van de mensen in deze sector zullen zich zwaar moeten aanpassen of een andere baan gaan zoeken.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel