Home Vincent's Column Hollandse Game helden verkopen zich voor 21 miljoen!

0 3924

De venture kapitalisten hebben weer een kans gemist in eigen land. Gisteren werd aangekondigd dat Real Networks, die u allemaal wel kent van de Real player die wellicht op uw computer zit, het Brabantse bedrijf Zylom kocht voor 21 miljoen dollar.

Zylom maakt games. Niet de heftige games die jongens spelen en die tientallen miljoenen per stuk kosten om te maken, en waar met veel schiet en racewerk de adrenaline door je bloed stroomt, maar relaxte simpele woord, puzzels en kaart spelletjes die mensen spelen om lekker te ontspannen. Het meest bekende is patience maar er zijn er nu vele honderden.

Deze zogenaamde leasure game wereld is lang niet zo bekend . Er gaat ook niet zoveel geld in om. Zylom was een van de top 3 bedrijven in europa en elke maand speelden meer dan 5 miljoen mensen hun spelletjes die er dan maar liefst 3 uur aan besteedde. Daarmee verdiende ze dan iets meer dan 6 miljoen euro winstgevende omzet.

Het lijkt wel alsof ieder bedrijf in deze business 3 maal van business model moet veranderen voordat ze succesvol worden. Real Networks had gedacht een grote te worden in de distributie van muziek en video maar werd linksom door de Microsoft player en rechtsom door Apple Itunes ingehaald. Nu is Games hun nieuwe focus waar ze al 20% van hun meest snelst groeiende en winstgevende omzet in behalen.

Zylom dacht ooit geld te verdienen door mensen veel tijd aan games te laten besteden en er dan advertenties rondom te verkopen. Maar liefst 80% van de spelers zijn vrouwen ze zijn bijna allemaal boven de 30 jaar. Een zeer koopkrachtige groep. Zoals u weet verdienen mannen 80% van het Bruto nationaal product maar spenderen vrouwen 80% van het BNP dus daar zitten je waardevolle klanten.

Helaas bleken de Unilever’s en Procter en Gamble van deze wereld niet geïnteresseerd in games in de advertentie business ook al bleek uit testjes dat daar adverteren uitermate effectief was maar de product managers en reclame bureau wilde er niet aan.

Het meest extreme was de Hak game, ja die van de worteltjes, 30.000 mensen hebben zich aangemeld en de 8000 die het uitspeelde waren er 12 uur/week mee bezig om de worteltjes en de boontjes in het veld op te laten groeien in gezonde hak producten. Kun je je nog enthousiastere consumenten voorstellen?

Maar ondanks de goede voorbeelden was daar de eerste 5 jaar geen droog brood aan te verdienen. Zylom heeft daarom tussentijds hun strategie gewijzigd. Je mag nu gratis op alle bekende websites hun games spelen en er enthousiast en verslaaft aan worden. De luxe versie met een aantal leuke extra’s zoals meerdere levels of full screen spelen mag je dan proberen maar kost na een tijdje 24.95. Dit was de gouden greep om geld van consumenten te krijgen.

Ik ben nog steeds van overtuigd dat het sponsoren van games door een consumenten merk een perfecte strategie is maar gelukkig hebben zij er niet op zitten wachten.

Het bedrijf was nog steeds eigendom van de 9 eigenaars. In het begin was geen enkele risico kapitalist geïnteresseerd en toen ze erg succesvol werden stonden ze met drommen voor de deur maar besloot het management dat het teveel afleiding, en te weinig nut opbracht.

De game helden uit Brabant gaan de Europese afdeling van Real leiden en gaan lekker doorgroeien. In ieder geval een stukje nieuwe media waar we in Nederland goed in zijn ook al is het nu in Amerikaanse handen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel