Home Vincent's Column IBM weg, Dell en HP blijven over: Het kopen van een PC...

0 707

Het lijkt op het einde van een tijdperk! IBM heeft aangekondigd om uit het maken van Pc’s te gaan en zich te concentreren op het leveren van ‘ICT diensten’. De nummer 3 in de wereld na HP en Dell kan het niet langer volhouden. Ook al worden er nu maar liefst 150 miljoen Pc’s per jaar gemaakt is het toch een marginale business geworden die voor IBM vaak verlies maakt. Ze gaan het waarschijnlijk aan de grootste Chinese PC leverancier Lenovo verkopen. Onthoudt die naam! Daar kunnen ze nog prima tegen dirtcheap prijzen goed spul maken.

 

Toen ik in 1984 bijna afgestuurd van bedrijfskunde mijn eerste bedrijf Cyco Automatisering begon met college Bart Mellink en Klaas van der Plas maakte wij allerlei slimme oplossingen met de Pc’s zodat bedrijven beter hun administratie, tekstverwerking en computer aided design konden doen. IBM was toen het beste en duurste merk en de basis PC koste 7000 euro en was 700 keer langzamer dan nu.

Dat waren nog eens tijden. Maar nu is er geen lol meer aan. Naast HP is er nu dus enkel Dell. Ze verkopen nu bijna 1 op de 5 computers en zijn een PC powerhouse geworden door ons op een geweldige makkelijke en efficiënte manier Pc’s via het internet te verkopen.

 

Hoewel geweldig? Die vriend van mij die na Cyco bij Gartner, een van de meest gerenommeerde ICT advies bedrijven,  in Amerika ging werken is na 5 jaar weer terug in Nederland. En natuurlijk moest hij thuis een nieuwe computer kopen en natuurlijk ging hij dank zij die geweldige ervaringen in Amerika met Dell weer een Dell kopen.

 

Ik heb hem zelden zo nijdig gezien over deze ervaring. Allereerst koste zijn computer met alle opties erbij 2000 euro en was een stuk duurder dan in de USA. (Hij is niet de enige click hier voor meer).

 

Het ging al mis toen hij de order had ingevoerd en er 3 dagen niets gebeurde. Toen werd hij gebeld met de mededeling dat de credit card werd geweigerd. Een typo was het probleem, in Amerika wordt dat direct bij de orderinvoer gecontroleerd en kun je het verbeteren. Hij kon niet de correcte info per telefoon doorgeven maar moest de order opnieuw invoeren.

 

Het geld werd vervolgens direct afgeschreven terwijl hij een wel een paar weken moest wachten op de machine. In Amerika schrijven ze het bedrag af als het de deur uitgaat maar niet in Nederland. (Tros Rader deed onderzoek zie hier voor commentaar van gebruikers of van de consumentenbond)

 

Vervolgens moest hij zelf op de site via tracking en tracing zien wanneer de PC werd geleverd en had een briefje opgehangen dat het bij de buren kon worden afgeleverd. Maar dat mocht niet van Dell volgens UPS dus het ging weer mee.

 

Toen werkte de PC niet. De grafische kaart was gaar gaf een fout vaag beeld. Bart activeerde daarom de extra video kaart die er in zat zodat hij kon werken en stuurde een Email met de klacht. Geen reactie. Na 3 keer proberen en 2 weken later belde hij toch maar tussen 9 en 5 want ’s avonds werken ze niet voor consumenten en kreeg te horen dat de email support er helaas uit lag.

 

Vervolgens ging hij met technical support in discussie over het probleem en moest hij na vele uren praten volgens support zijn Windows XP opnieuw installeren wat zou betekenen dat al het werk om de PC in te richten weer overnieuw gedaan zou moeten worden. Bart weet alles van Pc’s en adviseert grote bedrijven op het hoogste niveau maar de support afdeling overtuigen dat hij wist dat de kaart kapot was kon hij niet. In Amerika hadden ze allang een nieuwe kaart opgestuurd want tijd is geld.

 

Excellence bij Dell in Amerika betekent nog niet dat het ook in Europa goed werkt. Hopelijk houden we hier nog wat keuze over in PC fabrikanten.

 

Mijn conclusie: Na al die jaren ontwikkelingen en na alle gigantische verbeteringen en prijsdalingen is het nog vaak een hell of a job om een PC te kopen en aan het werk te krijgen. Gelukkig blijven sommige dingen altijd hetzelfde.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel