TV en de PC, oftwel TV rechten
Vorige week organiseerde mijn bedrijf Interimic een discussie over rol van de PC en de TV in de huiskamer. We dachten dat het een mooi onderwerp was. Half Nederland heeft inmiddels breedband, er komen steeds meer grote schermen waarop slimme apparaten aangesloten worden. De belangrijkste is de digitale video recorder die werkt met een ingebouwde harde schijf ipv met die vervelende bandjes. Dat blijkt een enorme invloed te hebben op de kijker. Van de 7 miljoen mensen zo’n Tivo box of een Media Center PC in Amerika hebben gekocht kijkt 90% alleen maar naar wat er is opgenomen. Niet meer naar live Tv en zeker niet naar reclame!
De directeur van de NOS hield een geïnspireerd betoog hoe hij daarom de NOS aan het omvormen was naar een multimediaal bedrijf om te zorgen dat de kijkers de programma’s altijd konden vinden. Of het nu via de TV, Internet of de radio was en op hun tijdstip en hun voorwaarden. Volgens hem kon de NOS door deze nieuwe ontwikkelingen ervoor zorgen dat ze hun publieke taak veel beter konden uitvoeren door steeds groepen kijkers een eigen kanaal via internet te geven.
Een mooi begin van de discussie dacht ik…
Edoch, wat bleek. De aanwezigen wilde alleen maar praten over John de Mol en de sportrechten. En de grote meerderheid dacht dat hij die rechten ging winnen en vond dat ook een prima ontwikkeling. De liefde voor de publieke omroep en de maatschappelijk geëngageerde rol en de correcte sport berichtgeving was niet op veel plekken meer te vinden.
De 40 miljoen die de eredivisie sportrechten nu opleveren is relatief weinig Een voetbal club als PSV krijgt nu maar 7% van de inkomsten uit de TV rechten van de eredivisie terwijl dat in Italië al snel 50% is. In Engeland zijn de rechten al ongeveer 600 miljoen euro terwijl het land slechts drie maal zo groot is. We zouden dus 5x zo veel als nu moeten gaan betalen als we Engeland volgen.
Maar in de UK zit ook alles stevig achter de digitale decoder en is de Europese commissie ook BSKYB aan het onderzoeken vanwege het monopoly wat ze nu hebben gecreëerd.
Maar in Nederland gaat er naar schatting 65 miljoen betaald worden. Dat is onmogelijk om dat gewoon terug te verdienen met reclame blokken. Er moet linksom en rechtsom allerlei dingen verzonnen worden om dit terug te betalen want de Mol ziet het wel als een sport om dit betaalde geld terug te verdienen.
John de Mol beheerst trouwens nog meer gesprekken. Vorige week werd bekend dat hij 41% van Versatel, de breedband en telefoon leverancier had gekocht voor zo’n 170 miljoen euro. Insiders vragen zij zich af wat hij ermee gaat doen als hij op 22 december de sportrechten echt krijgt. Het voetbal uitzenden via Internet?
Dat is een aardige manier om het video gebruik via internet te accelereren en op langere termijn is het een goede inkomstenbron maar dan moet er nog heel wat gebeuren volgens Michiel Buitelaar de consumenten directeur van KPN die aankondigde dat KPN Freeler overnam waarmee het avontuur van ING als internet leverancier werd beëindigd. Hij was ervan overtuigd dat het verzenden van TV signalen via de kabel zijn langste tijd had gehad. Het bleek overigens in de discussie dat we dan wel op een termijn van een tiental jaren moeten denken voordat dit zo ver was.
Waar ik ook nog benieuwd naar ben? Wie de radio rechten gaat winnen. Naast Radio1 van de NOS gaat ook Radio 10 gold meedoen, inderdaad ja, van John de Mol. En de derde kandidaat? Uw eigen Michiel Bickerkaarten, hoofdredacteur van BNR nieuws radio. Ik weet wel wie er gaat winnen.