Internetbankieren wordt en moet beter
Internetbankieren is ongekend populair. In het op zich interessante CBS onderzoek van vorige week over de digitale economie in Nederland bleek dat internetbankieren door maar liefst 55% van de interneters regelmatig wordt gedaan. Da’s populairder dan het chatten, downloaden van muziek of het lezen van kranten.
Dat heeft de business van banken sterk veranderd. In 1985 had de Rabobank nog 250 miljoen ontmoetingen met klanten. 20 jaar later waren dit er nog 5 miljoen. Het aantal ATM en Internetbankier transacties was opgelopen naar 500 miljoen en zal nog verder stijgen.
En Internet bankieren gaat de komende tijd nog interessanter worden. Ik weet niet hoe het met u is maar ik erger me elke keer weer dat ik bij het betalen van rekeningen dat ik al die suffe rekening nummers en bedragen moet overtypen. Het ergste zijn de acceptgiro’s, daar moet je zoveel gigantische cijferreeksen overtypen dat ik het nu nog vaak via papier betaal hoewel me dat steeds meer tegenstaat.
De grote banken hebben daar nu een nieuwe gemeenschappelijke standaard voor afgesproken. De digitale acceptgirokaart. U kunt binnenkort bij uw bank opgeven dat u van de grote bedrijven zoals uw zorgverzekeraars, telecom, postorder en kabel bedrijven de rekening direct in het internetbankieren pakket wil ontvangen. Daarna is het alleen maar controleren of de bedragen kloppen en het bedrag is overgemaakt. Dat is handig.
De Rabobank heeft dit vorige week als eerste gelanceerd. Mijn eigen ABNAMRO bank heeft in Juli een persbericht de deur uitgedaan maar hult zich nog in stilzwijgen over een startdatum.
Een groot aantal bedrijven zullen dit systeem gaan ondersteunen van de vele honderden miljoen acceptgiro’s zullen dan over een aantal jaren naar schatting 50% digitaal betaald gaan worden. Perfect voor gebruikers, goedkoop en efficiënt voor bedrijven en goed voor de bomen.
De rabo is vaak snel met nieuwe producten. In december kondigde ze aan het bankieren via de TV mogelijk te maken. Gewoon met je afstandsbediening je rekeningen goedkeuren lijkt me dan wel een aardige aanvulling net zoals mobiel bankieren wat tot nu toe onhandig was want grote hoeveelheden intypen op je mobiel is not done.
Internet bankieren wordt nu echt het centrum van het betalingsverkeer in het huis. Vorig jaar kocht 45% van de internetters iets op het internet voor gemiddeld zo’n 300 euro. Betalen was nog een moeizame combinatie van eenmalige machtiging, rembours en creditcards. Vorig jaar ging Ideal, het nieuwe betalingssysteem om op websites zaken te betalen van start. Wehkamp doet bijvoorbeeld 250 miljoen omzet waarvan de helft via internet. Als je daar iets besteld kun je nu met de Ideal knop betalen. Je komt dan direct in je internet bankieren terecht waar alles al ingevuld is zodat je meteen de rekening kan betalen. De leverancier heeft het geld direct binnen en kan het product dus opsturen, de betalingskosten zijn iets meer dan 50 cent. Dat zal E-commerce sterk versnellen want steeds meer webwinkels zullen dit systeem gaan gebruiken.
Ik vind de banken nu het gebruikersgemak moeten verhogen. De overzichten die uit internet bankieren pakketten komen zijn super beperkt. Ik wil makkelijk kunnen zien hoe het gaat met mijn financiën, netjes in categorieën, liefst zou mijn jaar budget willen invoeren en kijken hoe het tussentijds loopt. Maar bij ABM-AMRO is het nog drama, daar kan ik zelfs nog steeds niet eens zoeken naar overmakingen op naam, alleen maar op bedrag weten, en als ik een iemand in mijn adressenboek wil toevoegen moet ik volkomen overdreven een password genereren. Het preventie team at work. De postbank werkt nog steeds met grote hoeveelheden tan codes die ik op papier bij me moet hebben.
Ernst en Young rapporteerde dat de Rabobank het meest gewaardeerd werd in hun ICT thermometer. Laat ze nu eens leiderschap tonen op dit gebied!