Home Vincent's Column 2e hands kopen en verkopen is weer een volkssport

0 4417

2e hands spullen kopen en verkopen is weer een volkssport. Iedereen doet eraan mee. Jong en oud, rijk en arm. Of je nu een cappuccino automaat zoekt, een klerenkast, baby spullen of elektronica je vind het op internet en mensen vinden het gewoon leuk om handel te drijven.

 

Ik scharrelde gisteren weer eens rond bij www.marktplaats.nl  en vond daar iets aardigs voor de vakantie. Een leuke Learjet 25D vliegtuig met 8 zitplaatsen, een leren interieur en alle keuringen met een vraagprijs van net onder een miljoen euro, net zoveel als de populaire Bell222 helikopter waar reeds 25000 keer naar gekeken is en 750k euro op werd geboden.

 Marktplaats is hot. Er komen 5.5 miljoen unieke bezoekers per maand die 12 keer terugkomen. Bij systeembeheerders is de website kandidaat om naast de sex sites op de lijst van verboden plekken te zetten omdat er zoveel in bedrijfstijd wordt gehandeld. Elke dag komen er 70.000 advertenties bij en alleen degene die een vraagprijs van meer dan 200 euro neerzetten moeten 6 euro advertentie kosten betalen. Ook kun je betalen om de advertentie weer bovenaan de categorie te zetten. Voordat Ebay het bedrijf kocht voor het gigantische bedrag van 225 miljoen euro van de kringloopwinkelketen Het Goed BV had het een omzet van 6 miljoen euro waarvan 3 miljoen winst.

 

Op dit ogenblik is de handel die over Marktplaats gaat volgens het bedrijf zo’n 2 miljard euro waard oftewel 80 euro per advertentie. Het aardige is dat de Marktplaats website er heel simpel uitziet alsof iemand het in een paar dagen in elkaar heeft gezet. Geen professionele vormgeving of  flashy marketing, een beetje kneuterig zelfs.

 

Als je www.ebay.nl met maandelijks zo’n 4 miljoen unieke bezoekers erbij telt en sites als www.autotrack.nl waar zo’n  half miljoen bezoekers per maand de auto occasions uitzoeken dan is de 2e h         andsmarkt nu vele miljarden groot en groeit naar verwachting naar zo’n 10 miljard in de komende jaren.

 

Degene die het meest geleden heeft onder marktplaats is de telegraaf. 5 jaar geleden had de krant nog een zaterdag editie vol met auto advertenties en een omzet van zo’n 100 miljoen euro en werkte er meer dan 120 mensen aan. Die markt is compleet verdwenen en met zware investeringen in www.speurders.nl werkt de telegraaf hard met gratis advertenties om dit terug te halen bij marktplaats maar helaas dit keer zonder een duidelijk profijtelijk business model. Speurders heeft nu ongeveer 20 miljoen bezoeken per maand, een derde van marktplaats en proberen nu te innoveren door bijvoorbeeld video’s toe te voegen om huizen te verkopen. Vervelend om als voormalig papieren markleider weer je plek te bevechten in de internet tijd.

 

Deze efficiënte werking van de 2e hands markt maakt de retailers natuurlijk niet blij. Enerzijds worden ze door internet gedwongen de prijzen tot ondragelijke hoogte te verlagen maar ook nog gaan al die consumenten de raarste 2e handsspullen op het web zetten. Het meest populair zijn Cd’s,  kleding en baby spullen. Geen wonder dat de retail omzetten blijven dalen.

 

Na de zomer zullen al deze sites ongetwijfeld het nieuwe betalingssysteem IDEAL gaan implementeren waardoor je direct vanuit je internet bankieren kunt betalen. Als de sites dit handig implementeren maakt dit het kopen weer een stuk makkelijker.

 

Ebay is trouwens een veilingsite en dat is iets wezenlijk anders dan Markplaats. Bij Ebay biedt je en ben je eraan gehouden zowel als verkoper als koper. Bij marktplaats is een bod meer een teken van interesse en is de telefoon de enige manier om echt te kopen wat ik gisteren weer eens uitvond na op een leuke rode koelkast van het Belgische Smeg te bieden. Ik stond 2 dagen als hoogste bieder bij de advertentie maar toen ik een keer een mailtje stuurde of mijn bod het nu was geworden zei de verkoper doodleuk dat ik al veel te laat was en dat mijn koelkast al betaald en opgehaald was. Toen ik daarvan baalde zei hij dat ik er weinig van begreep van marktplaats en de volgende keer eens wat sneller moest handelen.

 

Kopen en verkopen blijft een kunde en het feit dat de advertenties nu via internet lopen betekent nog steeds dat de assertieven die direct in de telefoon hangen en boter bij de vis geven de winnaar zijn.

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel