Home Vincent's Column We kopen bijna niets op internet!

0 635

“De Nederlander koopt weer meer op internet’ kopte de kranten gisteren in. Op het eerste gezicht lijkt het mooi bericht. Een stijging van 35% naar 1.7 miljard euro door maar liefst 4 miljoen consumenten. Gemiddeld spenderen ze dus 400 euro per persoon. Maar waar hebben we het eigenlijk over. Het stelt nog geen moer voor. Het is net iets meer dan 1 euro per dag oftewel 2% van onze winkel uitgaven. Als je 1 keer een ticket voor 2 personen met KLM bestelt dan zit je er al aan. Of als je huisje bestelt voor een weekje dan kom je er niet meer mee weg.

Bijna de helft wordt dus ook besteed aan het reizen en de rest aan verzekeringen, kleding en consumenten elektronica,. De winkels zijn dus nog steeds de koning om alles direct aan te schaffen. Alleen al aan die consumenten elektronica geven we al veel meer uit dan alle internet aankopen bij elkaar.

 

Ik zat gisteren met een aantal retailers te praten en hoorde een paar aardige cijfers. Er zijn vorig jaar maar liefst 1.4 miljoen digitale camera’s verkocht en de helft van de gezinnen loopt er mee rond. Ze maken 600 foto’s per jaar en drukken er zo’n 200 per jaar op papier via een printer of bij een foto afdruk service. Er werden 800.000 mp3 spelers verkocht, meer dan 20 zoveel als het jaar ervoor maar de meeste waren die kleine USB sticks want de grote met een harde schijf  zoals de Ipod waren zwaar in de minderheid met 7% van het geheel. We kochten 1.3 miljoen televisies waarvan 200.000 van die mooie platte LCD of Plasma schermen die al wel bijna de helft van het geld opslokken. En dan moet natuurlijk de oude video recorder eruit en vervangen worden door een harde schijf en DVD recorder. Alle apparatuur wordt toch uit die huiskamer gegooid worden en vervangen worden door digitale varianten die ervoor zorgen dat je betere kwaliteit heb maar vooral kan zien en luisteren wanneer je wil. Dit alles moet je natuurlijk complementeren met digitale televisie voor meer mooie kanalen, een snelle internet verbinding en misschien ook nog digitale telefonie voor weinig.

 

Dus er was genoeg actie in die branche maar de retailers klaagde steen en been dat de consumenten steeds meer en slimmer onderhandelde. Ze kijken goed op internet, zoeken met kieskeurig de laagste prijs en onderhandelen lekker in de winkel. Meer dan 50% had er stevig de pest in.

 

Dat onderhandelen kan dus ook prima. Ik kocht pas een digitale video recorder van Philips die ik voor 799 in de winkel zag staan. Op internet was het 605 euro en na een vriendelijk gesprek met de manager mocht ik het voor 650 euro meenemen. Zo gebeurt het ook in de autohandel. Klanten komen binnen in de showroom , weten alles inclusief wat ze gaan betalen voor de auto.

 

Dus internet heeft veel invloed op het koopgedrag. 25% van het winkelend publiek heeft een idee over het product en de prijs opgedaan via het web. Maar koopt het nog steeds in de winkel.

 

De 2% van de aankopen via internet is nog een schijntje. We hebben echter een paar ontwikkelingen waardoor ik denk dat het flink gaat stijgen. De betalingen op internet, lang een vreselijke ellende, zijn aan het einde van het jaar net zo makkelijk als een pinpas handeling. Verder heeft nu 50% breedband en zal dit snel naar 80% groeien in de komende jaren. En over 3 jaar zijn mensen volkomen gewend aan kopen op internet en gebruiken ze het waneer het voor hun handig is. Hoeveel zou het percentage dan zijn? 25% schat ik minimaal. We ain’t seen nothing yet!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel