Home Vincent's Column User generated content is Hot

0 1222

User generated content is Hot. Het internet wordt steeds meer een plek van de gebruiker zelf. Het nieuwe internet of web 2.0 wat een populaire naam is bestaat niet langer uit pagina´s die mensen kunnen consumeren maar wordt steeds meer een dialoog met en door de gebruikers.

Deze dialoog heeft vele vormen. Het begint ermee dat dingen die vaak bekeken worden snel een centrale plek innemen, in de Top 10 komen en dan verder doorbreken zoals je kunt zien bij sites als Geenstijl.nl, Fok.nl en Retecool. Überhaupt is bij dit soort sites de combinatie van nieuws en de reactie erop door honderden actieve lezers eigenlijk waar de andere 99% voor komen. Bij de traditionele media wordt de selectie van nieuws meer bepaald door de voorkeur van de journalist en zijn collega’s.
Op sites als kieskeurig.nl en bol.nl staan bij elk artikel vaak uitgebreide reviews die het succes van een product maken of breken. Het insturen en vervolgens je mening geven is erg populair. Neem het NOS jeugd en gewone journaal, daar kwamen het afgelopen jaar tienduizenden foto´s van kijkers binnen die miljoenen keren op de site bekeken werden en waar 700.000 keer op werd gestemd. En het gaat steeds sneller , bij de laatste storm van 8 februari kwamen 3000 foto´s binnen.

Als we eens kijken hoe de reclame wereld deze kracht van de consument gebruikt. Reclame gaat een leuke tijd tegemoet nu de consument de komende jaren steeds meer kan kiezen of hij reclame wil accepteren of niet. Harde schijf recorders, aan het einde van het jaar heeft 20% van de consument het in huis, maken de 30 seconde TV spot opgejaagd wild. Internet reclame werkt eigenlijk alleen maar als je relevante aanbiedingen doet en het domweg irriteren ispassé .  Relevant zijn kan natuurlijk ook grappig betekenen en in dit kader is het leuk om te zien hoe belangrijk reclame spotjes zijn die door de consument zijn verzonnen voor hun favoriete merk.

De eerste keer zag ik het in nederland met Yo Oma, het spotje van Douwe egberts van 2 oma´s die koffie met elkaar dronken en heftige, ‘Ik ben je bitch niet’,  jongeren sms taal uitsloegen. Verzonnen in een competitie, voor 5000 euro uitgevoerd en een miljoen keer gedownload. Zelfs de ringtonen van oma vlogen de deur uit.

Maar de amerikanen maken er werkelijk een art van. Bij de superbowl, volkomen onbekend sportgebeuren in nederland maar 3/4 van de amerikanen is aan de  buis gekluisterd, zijn de reclame filmpjes bijna net zo belangrijk als de sport, ze zijn ook soms briljant. Het kost slechts 2.6 miljoen dollar om een filmpje van 30 seconden uit te zenden. Bij de laatste uitzending op 4 februari waren er 2 competities waar consumenten gevraagd werden mee te werken. Bij GM konden mensen ideen insturen die vervolgens professioneel werden uitgewerkt. Verrassende winnaar werd een 19 jarige studente, zij liet mannen ongevraagd haar nieuwe GM auto wassen en ze langzamerhand compleet strippen, dat verzin je niet. Bij de Doritos stuurde meer dan 1000 mensen een eigen filmpje in. Bezoekers van www.crashthesuperbowl.com werd gevraagd om de beste reclame te kiezen die uiteindelijk werd uitgezonden en die, in mijn bescheiden mening, ook de beste van allemaal was. Totale kosten van het filmpje volgens de makers, 12 dollar voor 4 zaken Doritos + een hoop uren en goede apparatuur natuurlijk.

Er zit bij mensen een enorme dadendrang, hij wil gehoord worden, zij wil invloed uitoefenen en we willen allemaal een relatie met ons favoriete medium of de brand opbouwen. Er zijn overal mensen die willen scoren met iets nieuws. Als je dat als bedrijf niet gebruikt verspil je energie, loyaliteit maar straks erg veel geld.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel