Home Vincent's Column Gaming, de miljarden business

0 820

Als ik zaterdags soms nog fysiek boodschappen doe dan loop ik vaak even langs de gamewinkel waar alles voor de  PC, Xbox, Playstation en Gamecube staat. Het is er altijd superdruk en de ouders staan te kijken naar de kits die enthousiast rondrennen en vragen om de laatste game van 50 of 60 euro.

 

De game industrie is nu groter dan de filmindustrie en er gaat zo’n 8 miljard euro om en als ik vader zijn portemonnee zie trekken begrijp ik waarom want er wordt in Nederland al snel 350 miljoen euro aan uitgegeven. Ik heb zelf helemaal niets met de ‘shoot them up’ games zoals de meeste hard core gamers heerlijk vinden maar de Sim City achtigen zijn tegenwoordig waaninnig goed.

 Net een weekend achter de rug waar ik met een aantal neefjes Roller Coaster Tycoon heb gespeeld. Je bent baas van een amusement park en dat moet je een succes maken. We moesten besluiten in welke ritten we gingen investeren, hoe we het de lay-out van het park optimaal maakten en waar de restaurants het beste konden worden geplaatst. Je bent er gewoon uren mee bezig maar leert ontzetten veel slimme dingen over ondernemen en het was erg gezellig.

 

Nu is het in de gaming wereld de laatste jaren vooral interessant om een connected game te spelen. Niet met de mensen in je kamer maar vooral met duizenden mensen op het web. De MMORPG oftewel Massive Multiplay Online Role-playing Games zijn hot. Je meld je aan en je speelt het met soms wel honderdduizenden mensen uit. Het eerste spel wat ik leerde kennen was  Lineage uit Korea waar nu 4 miljoen mensen betaald aan meespelen en tot 20 dollar per maand aan kwijt zijn. Je zit in een middeleeuwse maatschappij met kastelen en draken en gaat samen met een groepje meedoen aan een strijd. Dit munt uit in legers die op vrijwillige basis gevormd worden en met tienduizenden op een bepaald moment tegen elkaar gaan strijden. In Korea is dat dan TV nieuws en de ster spelers verdienen vele honderdduizenden euro’s.

 

Naast de abonnements gelden willen mensen steeds meer voor andere zaken rondom de game betalen. Je moet bijvoorbeeld enorm je best doen in een game om een betaald niveau te halen zodat je de beste outfit, wapens en punten hebt. Die identiteit kun je dan weer op Ebay verkopen en er soms duizenden euro’s voor terugkrijgen. Het project Entropia met 250.000 regelmatige gebruikers is gratis om te spelen maar als je iets wil doen moet je spullen kopen en dien je met je credit card geld om te wisselen in Entropia dollars en je kunt ze ook weer terug omwisselen.

 

Mensen zijn er zeer serieus in en de game economie is er ver doorgevoerd. Nu is er net een Space station verkocht voor het lieve sommetje van $100.000 en de nieuwe eigenaar kan er virtueel een mijn gaan openen en stukjes van het daar gevestigde shopping centrum verkopen aan andere gamers en daardoor zijn geld weer terugverdienen.

 

Maar dichter bij huis is er Habbo hotel. Er zijn nu ruim 1.5 miljoen kinderen die daar rondlopen. Een kamer is gratis maar als je er iets in wil zetten zoals een bank, stoelen of gewoon leuke kleren dan moet je betalen met credits die je via je mobiele telefoon of de telefoon thuis kunt kopen. Ik kocht voor mijn neefje 5 euro aan credits en stuurde ze hem toe en hij vond het het mooiste cadeau. Het Finse spel wordt in elk land door een game operator geleased en in Nederland is de telegraaf hier druk mee bezig.

 

Maar op mijn gaming tocht stuitte ik op www.Eccky.com , het laatste spelletje van Media Republic waar ze al jaren aan werken en die nu binnen MSN messenger 6 of hoger in Bèta is. Je kunt daar voor 1.50 euro met een andere MSN gebruiker een kindje aanmaken en deze in 6 dagen tot volwassenheid opvoeden. Het kindje wordt geboren met DNA kenmerken van beide ouders en aan de hand van de opvoeding die ook weer via MSN loopt kun je een groot succes ervan maken of een totale faillure. Ik probeerde het met mijn vrouw maar bij haar ging MSN plat. Ik hoop dat we meer succes hebben met onze eigen baby!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel