Home Bedrijven en personen De dominantie van social media: geld, gif, polarisatie én de oplossing

 De dominantie van social media: geld, gif, polarisatie én de oplossing
Deze Charles & Vincent show is geheel gewijd aan social media. Wat is de invloed van social media op het nieuws, advertenties en discussie? Waarom lijken social media discussies zo giftig (toxic) en wat moeten en kunnen wij, platforms, adverteerders en politiek eraan doen om dit goed te modereren?

Eerst maar even de feiten: wereldwijd gebruiken miljarden mensen social media: Facebook (bijna 3 miljard per maand), Youtube (1,8 miljard) en TikTok (1,2 miljard). 96% van alle Nederlanders zit op social media.

Ons deskundigenpanel van vandaag:
Wouter van Noort, NRC journalist en schrijver van ‘Is daar iemand?’
Marleen Stikker, directeur van De Waag en schrijver van ‘Het internet is stuk’
Eva Beeftink, Social & Content Strateeg bij Maxlead

We bespreken de vele facetten van social media: van guilty pleasure tot de grote adverteerders, van de onaantastbaarheid van big tech tot het ‘fixen’ van het internet en van eenzaamheid tot het effect van een Facebook boycot.
Verder vragen of tech platforms een soort uitgevers worden die verantwoordelijk zijn voor de content, of er vrijheid van meningsuiting op social media blijft en de toekomstige rol van cancel culture, het fenomeen dat een groep mensen, meestal fans, op social media laat weten het niet eens te zijn met wat een publiek figuur heeft gedaan of gezegd.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel