Home Vincent's Column Zoeken naar auto's op internet moet beter

0 1040

Het zoeken op internet is hot. Microsoft, Yahoo en marktleider Google vechten elkaar de tent uit met innovaties en we kunnen gelukkig veel verbeteringen verwachten de komende tijd en dat is ook wel nodig als internet willen gebruiken om echte problemen op te lossen.

Zo zijn er aan het einde van het jaar van die karweitjes die nog gedaan moeten worden. Ik moet bijvoorbeeld een nieuwe auto kopen want mijn vrouw wil een veilige ruime auto nu onze zoon eraan komt.

Ik ben niet een van die mensen die dat leuk vind en die al een jaar van te voren begint te zoeken wat het gemiddelde schijnt te zijn. Een auto uitzoeken is dank zij het internet dramatisch veranderd. Alle 1.5 miljoen occasions die jaarlijks verkocht worden staan op online sites zoals als www.autotrack.of en www.marktplaats.nl en de vroegere marktleider, de telegraaf wiens zaterdag krant vroeger voor de helft volstond met kleine onleesbare advertenties is, nu zo’n 100 miljoen euro omzet kwijtgeraakt wat voor de auto sites zo’n 10 miljoen heeft opgeleverd en waardoor de markt veel beter werkt.

De websites van de merken staan vol met verleidelijke foto’s, video’s, technische informatie en configurators waar je precies je droomauto kan uitzoeken en kunt uitrusten met de accessoires . Interessant is dat je wel een duur navigatie systeem van vele duizenden euro’s kunt uitzoeken of gratis meekrijgt maar nog steeds niet een Tom Tom systeem wat nu toch de marktleider is geworden en waarvan het bedrijf meer waard is dan menig automerk, en nu al zo’n 10% van General Motors. Alle merken in samenwerking met dealers achtervolgen je met email nieuwsbrieven om je maar bij hun te betrekken en je in de showroom te krijgen.

Wat me wel opvalt van alle sites is dat ze nog steeds zo rechttoe rechtaan zijn. Ik kan alleen maar zoeken op een merk, model en soort auto. Ben ik nu de enige bij wie het niet zo werkt? Ik heb eigenlijk geen idee wat voor een merk ik wil. Ben nog niet hooked en dwaal dan ook rond door het onvoorstelbaar grote aanbod bij www.autotrack.nl wat wel erg gemakkelijk te zoeken is maar waar ik alleen maar van in verwarring raak omdat ik niet weet wat ik wil. Normaal ga je dan naar en sales persoon die je wat vragen stelt en direct naar een auto loopt met de opmerking: dit is precies wat u wil maar ik wil iets meer onafhankelijk.

Ik heb zelf sterkte behoefte aan een soort slimme productvergelijker die werkt als stemwijzer. Een site die me vraagt hoeveel ik rij en of dat zakelijk is of privé, of ik inderdaad 2 grote honden heb en een kind zodat ze kunnen inschatten hoeveel ruimte ik nodig heb . Hoe belangrijk veiligheid is voor mij en wat de financiële en onderhoudsconsequenties zijn van verschillende brandstoffenkeuzes, hoe het zit qua indicatie met financiering http://www.myleasecar.nl, wegenbelasting en verzekeringskosten

.

Vervolgens moet je met je vrouw opeens kunnen onderhandelen over de mate van veiligheid, zijairbags is tegenwoordig mimimaal nodig weet ik nu en ze wil ook van de verschillende modellen de crashtesten http://www.autoweek.nl/crashtestrapport.php?id=106 en de kindveiligheid zien, een feature die ik nog nooit van mijn leven heb bekeken maar in elke fase van je leven wordt je weer een andere consument.

Met op deze geïntegreerde wijze zou je op een andere manier het product assortiment willen doornemen. We leven in land met veel te veel keuzes en ook op andere gebieden zoals huizen, gadgets, witgoed, zorgverzekeraars etc zou het zoeken in de gigantische product en aanbod databases die er nu aan het ontstaan zijn een perfecte aanvulling zijn.

En dan zijn de oordelen van gebruikers over de auto en als het kan over de dealer die essentieel zijn. http://www.whatcar.com/car-review-readers.aspx?RT=253 . Het is enorm verhelderend om de ellende door te lezen die sommige mensen hebben gehad dus het is naast de individuele ervaringen belangrijk om meer objectieve test rapporten te bekijken http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=498

Al dit soort informatie is prima en is nu op het net te vinden. Maar tot nu toe helpt niemand mij echt met een keuze en loop ik 10 websites af om alle informatie bij elkaar te schrapen. Het business model van deze sites is natuurlijk een probleem. Sommige verkopen auto’s en worden betaald door de verkoper, anderen een autoblad, of een lease product. Niemand werkt voor de consument als geheel, behalve misschien de consumentbod die dit soort dingen te weinig doet en daardoor is de informatie enorm fragmentarisch.

Maar moeten we nu echt wachten tot Google de integratie van dit soort evidente dingen gaat doen of gaan de huidige marktleiders op de deelgebieden hiermee aan het werk

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel