Home Vincent's Column Internet over 10 jaar, MediaLab Euroa

0 1107

Gisteren was het European MediaLab op bezoek in Amsterdam.

 

 

 

 

Onder kenners van high tech is het Media Lab in Boston van MIT met Nicolas Negreponte een soort digitaal Mekka waar wordt nagedacht over de wereld over 5 tot 10 jaar. Door hem werd 10 jaar geleden voorspelt hoe het internet zich ging ontwikkelen en als je zijn boek ‘being digital’ nu leest dan is daar bijzonder veel van uitgekomen.

3 jaar geleden heeft de Ierse regering 40 miljoen euro in een Europese vestiging van het MediaLab gestopt en nu zijn daar 100 wetenschappers aan het werk om na te denken over de komende 10 jaar. Ze hadden ook een flinke hoeveelheid demo’s meegenomen die erg interessant waren om te zien.

Hun grootste vraag was “nu dat alles mogelijk is, wat is relevant om te doen?” We hebben nu zoveel mogelijkheden mensen en machines aan elkaar te knopen maar waarom zouden we dat doen.

Ze hadden voorbeelden rondom menselijke communicatie waar we blijkbaar niet genoeg van kunnen krijgen. De centrale vraag was hoe je een gevoel van gezelligheid en vertrouwen kunt creëren over een fysieke afstand.

Een mooi voorbeeld was een video conferentie systeem waar alle participanten losjes door elkaar heen staan geprojecteerd. Degene die praat wordt door het systeem een beetje naar voren gehaald en de andere participanten worden enigszins doorzichtig. Dat geeft een heel prettig natuurlijk effect om met elkaar te praten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook hebben een voetbal spel waar je dmv video communicatie met een fysieke bal tegen elkaar speelt en zoveel mogelijk specifieke vakken van een muur moet raken. Je kunt visueel direct zien hoe de andere partij erop reageert en het is erg inspirerend en vermoeiend om tegen iemand in de andere kant van de wereld te spelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Heel aardig is ook een permanente video connectie tussen de 2 labs die altijd aan staat bij de koffie machine. Je kunt gewoon even langs wandellen en met degene die er bij staat een praatje maken. Doe ik nu tegenwoordig met MSN met een webcam en dat is inderdaad heel laagdrempelig.

En wat denk je van foto lijstjes die elke keer anders reageren als je in de buurt komt. Soms zie je een blij verraste foto, soms een boze. Elke keer weer een verrassing, een soort harry potter effect.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Of een  bloem die op het bureau ligt en reageert door open te gaan elke keer als je vriendin inlogt op MSN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De walkman van Medialab heeft als feature dat je even mee kunt luisteren met muziek waar andere mensen mee rondlopen zodat je gezellig kunt meedeinen en daardoor sociaal contact kunt maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En via de bril kan ik terwijl ik met mensen aan het praten ben in de rechterbovenhoek direct zien welke emailtjes en gesprekken er binnenkomen. Via het spannen van mijn spieren kan ik door de email lijst heen gaan en ze zelfs beantwoorden terwijl ik gewoon natuurlijk met de persoon tegenover me blijf praten. Dat vond ik een goede want mensen vinden mij erg onbeleefd als ik met mijn blackberry loopt te typen terwijl ik vaak alleen maar opschrijf wat ze denken.

De horlogeband geeft, als ik iemand een hand geef, mijn persoons gegevens door aan de andere en kijkt wie wij samen als gemeenschappelijke vrienden hebben, dat is nog een manier om het ijs te breken.

 

 

 

 

 

 

 

Het gaat bij het lab erom hoe mensen in de toekomst elkaar kunnen vertrouwen via digitale communicatie. Hoe je kunt luisteren en kijken naar de subtiele signalen die mensen met body language uitzenden. De rode draad was subtiel cultureel begrip en intermenselijk contact. 

In het lab in Dublin werken nu een Ieren, Amerikanen en Europeanen. Ze hebben een netwerk van participanten en iedereen die partner is heeft een licentie om alle technologie te gebruiken in commerciële producten zonder licenties wat mij een aardig business model lijkt. Als je al weet wat je wil moet je niet bij hen zijn zeggen ze, als je zoekt naar de mogelijke digitale toekomst is het een fascinerende plaats.

 

 

Chinese Claim Negraponte As Thier Own

Internet guru Nicholas Negroponte has been accorded a hero’s welcome in China, where the Chinese translation of his book Being Digital is a best seller. The director of the Media Laboratory at MIT was mobbed both by photographers and fans looking for an autograph when he arrived to give a speech at a Beijing hotel recently. Zhang Chaoyang, CEO of top Chinese search engine company Sohoo said: ‘He is a genius, a prophet. He has a special significance in China. His book is the key for Chinese to understand the digital world. We have a Negroponte complex. He belongs to the world, but belongs more to China.’

 

 

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel