Home Cijfers en feiten Wat is de Nationale Energiedialoog?

Wat is de Nationale Energiedialoog?

Nederland is bepaald niet duurzaam. De Nationale Energiedialoog moet hier verandering in gaan brengen. Iedereen mag meepraten over de toekomst van energie. Bij Z Today bespreken we dit plan van de overheid en Klaas Mulder laat zien dat een Tesla prima als dienstauto gebruikt kan worden.

Nationale Energiedialoog

Op 50 plaatsen in Nederland wordt gepraat met burgers, bedrijven en deskundigen over de toekomst van energie na 2023 (tot 2050). De meest prangende vragen zijn: wat moet er gebeuren om de energievoorziening CO2-arm te maken en hoe krijgen we dat voor elkaar? Minister Henk Kamp gaf voor het eerst toe dat we achterlopen op onze doelstellingen. Eindelijk! In 2023 moet 16% van de energie duurzaam zijn, we zitten nu op slechts 5%!

Voor de energiedialoog zijn drie maanden uitgetrokken: hij duurt tot 1 juli. Via de website mijnenergie2050.nl kunnen mensen reageren, het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) heeft een eigen discussieplatform ingericht dat werkt met cloudwriting. In Rotterdam werd gepraat over restenergie, in Eindhoven over elektrisch rijden en de lichtindustrie en in Leeuwarden over het verwarmen van gebouwen.

Systeeminnovatie

Uitgangspunt voor de energiedialoog is het Energierapport dat minister Kamp begin dit jaar publiceerde, lees ook Energierapport Kamp, denkstappen naar duurzaam. Over wat er in 2050 moet gebeuren is het rapport duidelijk: de uitstoot van CO2 moet dan tot minimale proporties zijn teruggebracht: voor sectoren of bedrijven die daar niet aan voldoen is er in de Nederlandse economie geen plaats meer. Om zo ver te komen zijn ingrijpende veranderingen nodig; minister Kamp hanteert de term systeeminnovatie. Dat geldt bijvoorbeeld voor de energie-intensieve industrie en de transportsector. Nieuwe technologie en innovatie moeten een deel van het antwoord leveren.

Roep om regie

Onder meer Tomas Friedhof, bekend van de site geefrutteeentesla.nl, ziet graag dat de overheid de regie neemt in plaats van oproept tot een dialoog. Transitiedeskundige Henk Latesteijn sluit zich hier bij aan. Hij noemt deze dialoog in de rubriek Punt van tijdschrift De Ingenieur een Heilloze Energiedialoog, een zwaktebod. ‘Wil je de knelpunten die het Energierapport signaleert aanpakken, organiseer dat dan, zet zaken in beweging, neem initiatief, formuleer concrete doelen met bijbehorende middelen en instrumenten. Want vanzelf gaat het niet.’ Hij wordt gesteund door energiedeskundige André Faaij die een jaar geleden in De Ingenieur schreef: Energietransitie kan niet zonder regie.

Minister Kamp heeft twee Tesla’s maar durft er niet mee te rijden

Groenlinks daagde minister Kamp uit om de eerste minister te worden die zich rond laat rijden in een Tesla. Minister Kamp weigerde omdat hij er niet van overtuigd is dat een elektrische auto de kilometers die hij dagelijks maakt kan maken. Hij deed deze uitspraak bij BNR.

Hij heeft twee Tesla’s gekocht maar die staan voorlopig vooral in de garage bij het ministerie van EZ.

Het kan wel!

Klaas Mulder van Energie Gratiz liet zien dat het wél mogelijk is om een dag lang met een Tesla door Nederland te rijden. Op Tweede Paasdag nam hij de proef op de som. Hij reed in één dag 1.124 kilometer waarvan een half uur met de minister in de auto. Hij bezocht onder meer de woonplaats van Kamp, het Binnenhof en de Europese Commissie in Brussel.

Wat is de Nationale Energiedialoog?

Energie uit koffiedrap

Bij Z Today helpen we een handje met: koffiedrap. In Nederland drinken we enorm veel koffie. In koffiedrap zit weer veel energie want ongeveer 15% van de drap is olie. Met deze olie kun je weer allerlei dingen doen. Zo kun je het vermengen met houtsnippers voor je kachel. Op deze manier kunnen we 12.000 huizen in Nederland verwarmen, dat is net zoveel als alle Waddeneilanden bij elkaar.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel