Home Bedrijven en personen, Events Omroepen bepalen wat u mag kijken op internet TV

Internet TV is erg populair op IFA. 25 tot 40 procent van alle televisies hebben nu een portal met Nu.nl, YouTube, Buienrader en meer. Hans de Jong, manager tv bij Samsung praat erover in onderstaande video. 25 procent van al hun tv’s kwamen met internet, hiervan sloot de helft van de gebruikers het aan (kabel of optioneel wifi dongle) en daar weer de helft van gebruikt het iedere dag. Bij Philips zitten verkopen ze 40% van hun tv’s met een internetaansluiting. Schandaal: je mag van de omroepen NIET TV kijken en een internet widget op het scherm hebben. Dat staan grote broadcasters niet toe dus alle fabrikanten hebben geen picture in picture bij internet TV.

Lekker twitteren bij je favoriete programma kan dus niet. Dit schijnt afgesproken te zijn bij de www.hbbtv.org en alle fabrikanten houden zich eraan (anders krijgen de tv-fabrikanten geen EPG of Uitzending Gemist). Toch bizar dat dit soort afspraken gemaakt worden zonder ons (de consument) te vragen. Content eigenaren zijn bang dat hun mooie tv ervaring wordt verstoord met reclame, overlays en andere uitingen (Hans de Jong praat erover op 2/3 van het interview).

Ik laat als troost de nieuwste Philips super breedbeeld 21:9 zien (bioscoop verhouding) waar je 2 volledige beelden naast elkaar kunt zetten en waar internet en video tegelijkertijd op 1 scherm wel mag (dat ding kost dan ook 4000 euro!).  Ook nog een demo van de Apple/Android app waarmee je de Samsung tv kunt bedienen. Handig voor het intypen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel