Home Vincent's Column Microsoft search concureert met Google

0 3258

Microsoft is het meest interessant en creatief als ze vol energie achter een succesvol bedrijf aan gaan. Dat hebben we gezien met Word versus Wordperfect, Internet Explorer versus Netscape en Windows Mediaplayer versus Realplayer. Sinds gisteren gaat Microsoft officieel achter Google aan met de release van de eerste zoek machine waaraan duizenden programmeurs nu een paar jaar aan hebben gewerkt. Op dit ogenblik gebruiken 84% van de Internet gebruikers Google en 2% Microsoft’s zoekmachine dus het gevecht kan beginnen.

 De zoek pagina ziet er 100% uit als Google maar met een blauw jasje. Je kunt net zoals bij google zoeken op het web en in afbeeldingen maar daarnaast ook in de officiële lokale nieuws sites of direct naar het telefoonboek gaan. Bij Slashdot en Tweakers zijn de nerds, een heldennaam voor mij, in een heftige discussie over de kwaliteit van de searches verwikkeld en je mag concluderen dat voor gewoon zoeken Microsoft search een goede start heeft gemaakt.

 Uit het verleden blijkt dat alleen het feit dat microsoft achter een bedrijf aangaat niet genoeg is om het te laten struikelen. Echter, als je een fout maakt dan grijpt Microsoft je bij de nek. Wordperfect zag meer in OS/2 dan Windows, Real irriteerde iedereen met dure licenties en reclame, de Netscape browser innoveerde niet snel genoeg maar Microsoft heeft nooit Quicken, het meest populaire financiële programma in de US van zijn plaats kunnen stoten.

 Maar Microsoft is veel toe in staat, wanneer ze iets echt willen. Als ze iets nieuws onder de aandacht willen brengen shippen het gewoon mee met nieuwe versies van Windows, stoppen het in automatische updates, kunnen het kwijt in hotmail of MSN instant messenger wat 4.5 miljoenen mensen gebruiken. Volgens Nielsen Netratings gebruiken 6 miljoen mensen 2.5 uur per maand de Microsoft Internet diensten versus 4 miljoen Internetters die google ongeveer 30 minuten per maand gebruiken.

 Google krijgt serieuze concurrentie maar ze kunnen zich prima verdedigen. Ze bulken van het geld van investeerders, maken door de slimme advertenties miljarden sales honderden miljoenen winst. Belangrijker is dat ze de sympathie van de hele industrie hebben en de beste breinen daar solliciteren.

 Maar dat kan allemaal snel verloren gaan als ze achterblijven. Ze moeten blijven innoveren om hun voorsprong te verdedigen. Kijk eens voor deze nieuwe producten naar http://labs.google.com waar er al een aantal klaar staan. De beste is http://desktop.google.com  waarmee je de  harde schijf net zo makkelijk doorzoekt als het Internet. Iedereen die na mijn vorige kolom pitch, dat programma nog niet heeft geïnstalleerd verzoek ik deze kolom niet meer te beluisteren want het heeft blijkbaar geen zin, hoewel, Microsoft heeft deze locale zoekmachine natuurlijk ook nagemaakt in de MSN toolbar.

 Iets anders is het zoeken in http://video.google.com .Google neemt een aantal populaire TV zenders op en vertaalt automatisch het gesproken woord in de programma’s in tekst, en doet dat merkwaardig goed. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zoeken naar alle programma’s over Nederland en zie je plaatjes van de TV schermen met de bijbehorende tekst. Vanwege de rechten nog niet de video stream maar radio en TV is binnenkort net zo makkelijk te doorzoeken als het gewone web.

 Het zoeken mag van mij nog veel beter. Ik zoek me vaak nog te barsten naar goede foto’s van producten, reviews, kan niet de juiste reis boeken met de prijs die ik zoek, wil ook direct toegang hebben tot de boeken en tijdschriften in de wereld en vind het niet erg om daar voor te betalen. De concurrentie tussen Google met microsoft als runner-up zal ons als gebruikers en industrie absoluut voordeel gaan brengen, en de strijd zal spannend worden om te volgen.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel