Het gaat goed met de internet professionals
De zomer werd gisteren aardig gevierd gisteren tijdens het Ipan zomerfestival in het Amsterdamse bos. Ipan is de verenging van Internet professionals die zich bezig houden met het commercieel gebruiken van internet en nieuwe media.
Op zo’n ludiek evenement kun je altijd prima zien hoe de vlag erbij hangt. Voor 2001 waren bij dat soort evenementen veel mensen, die heftig werden gesponsord, en waar je dus gratis kon eten en drinken en genieten van verhalen over nieuwe bedrijven met veel nieuw geld. Vervolgens kwamen er zeer magere jaren waar steeds minder mensen met een dapper enigszins bedrukt gezicht liepen te vertellen dat het allemaal wel meeviel en dat de omslag er hopelijk aankwam. Het aantal mensen nam steeds verder af totdat de core overbleef van mensen die een nuttige rol hadden gevonden in het bouwen van steeds slimmere websites, het managen van de advertentie campagnes etc. Dit jaar kwam het feest echter gebalanceerd over. De 100 mensen had het helemaal naar zijn hen zin, vertelde relaxed over nieuwe projecten en betaalde de eigen drankjes en barbecue. Het gaat goed met de Internet sites en de advertentie wereld.
Neem bijvoorbeeld NEDstat, een bedrijf wat bekend is geworden doordat ze van miljoenen websites meten hoeveel mensen er komen, welke pagina’s ze bekijken en hoeveel tijd ze er doorbrengen. Ondanks dat de naam NEDstat staat voor Nederlandse statistieken zijn ze marktleider in Europa met zo’n 40% van de grote sites en hebben 90 mensen aan het werk. Van het simpele tellen hoe de honderden miljoenen mensen op internet hun tijd doorbrengen ontwikkeld hun product zich steeds meer tot een manier om te evalueren hoe advertentie campagnes werken en welke klanten geld opleveren en welke niet.
Met internet adverteren gaat het ook steeds beter. Volgens het Internet advertising bureau, het IAB verdubbelde de advertentie uitgaven dit eerste kwartaal vergeleken met vorig jaar. Ik ontmoet ook steeds meer grote bedrijven die uitermate tevreden zijn over de resultaten en die wel 15% van hun advertentie uitgaven aan internet spenderen. Het blijkt overigens dat televisie reclame 35% beter werkt als je tevens op internet adverteert en dat TV reclame het internet weer 70% beter laat renderen.
Tot mijn verbazing is het kopen van advertenties bij zoekmachines nog steeds maar een klein percentage van het geheel in Nederland. Het principe is eenvoudig. Je koopt een aantal zoektermen zoals reizen of digitale camera. Elke keer als een internet gebruiker deze woorden intypt komt jou advertentie ernaast te staan. Dat zijn dan ook echt gerichte advertenties en ik heb al een aantal jaren geleden gemerkt dat ze echt werken. Google verdient er dit jaar ongeveer 2 miljard aan en gaat voor een onbenullig hoog bedrag naar de beurs, dat zou voor Nederland zo’n 40 miljoen moeten betekenen maar dat halen ze niet. In Amerika zijn internet advertenties nu de bladen gepasseerd en moet nu nog TV, radio en de kranten voor zich dulden.
Het beoordelen van het succes van internet campagnes is nog een lastige zaak voor de normale reclame industrie omdat je daarvoor echt moet weten hoe (e)mail campagnes samenhangt met clicken op veel verschillende sites en of dit vervolgens dan leidt tot verkoop of naamsbekendheid. In de normale advertentie wereld is deze voodoo onzekerheid allang geaccepteerd maar online blijft het een uitdaging en zijn de eisen blijkbaar hoger. Om dit proces transparant te maken hebben 8 grote advertentie sites zoals msn, ip, tiscal de stichting internet reclame oftwel Stir opgericht om het bereiksonderzoek te standaardiseren. Heel nuttig, maar waarom het IAB dit niet deed is mij een raadsel maar ach, waarom zou je niet elke keer weer een nieuwe organisatie oprichten want we hebben er niet genoeg in Nederland J
De dames en heren van het Ipan gaan met goede zin op vakantie want eindelijk was er weer eens goed brood op de plank en dat zal nog wel wat zomers duren denk ik.