Home Vincent's Column Einde van de real live conferenties

0 3190

Wie gaat er nog wel eens naar congressen en conferenties? Wat is dat toch een rare hobby om je door het verkeer te worstelen of erger het vliegtuig te nemen en je fysiek naar een andere plek te verplaatsen, honderden of soms duizenden euro’s te betalen en allemaal als makke schapen te luisteren naar een spreker met een PowerPoint, verlangend naar de pauze waar je dan nog een paar bekenden kunt spreken en wat onbetekende nieuwtjes kunt uitwisselen.
Tegenwoordig volg je toch de conferenties met perfecte kwaliteit Live via internet, praat je mee met mensen in de zaal via het onvolprezen twitter zodat je direct weet wat mensen van de spreker vinden en staan de samenvattingen direct of tijdens de presentaties online via een actiever  blogger zodat je weet waar je aandacht aan moet geven en als er al een keer een perfecte presentatie is dan hoor je dat van zoveel mensen dat je er later even naar gaat kijken.  

Het wordt steeds eenvoudiger om een conferentie te vinden en het uit te zenden. Met de nieuwe online dienst www.utream.tv heb je alleen maar een PC nodig met een gewone internet verbinding, een webcam en een audio connectie en je hebt je eigen TV kanaal waar duizenden mensen naar kunnen kijken in prima kwaliteit en wat ook direct wordt opgenomen . Kosten 0 euro, vraag niet hoe het kan maar geniet ervan. Natuurlijk als je meerdere camera’s wil dan ben je nog wat extra geld kwijt maar het technische gedeelte is eenvoudig geworden en goedkoop. Wil je service erbij dan kun je bij websites als http://www.tv4b.com of bedrijven als NOB en KPN het tegen betaling op je eigen website neutraal hosten.

Toch werkt het zo nog niet. Niet alleen hebben de meeste conferentie producenten de camera’s nog niet aanstaan, da’s lijkt alleen bij de betere conferenties zo maar iedereen wil graag fysiek aanwezig zijn.

Mooi voorbeeld is de TED conferentie waar de sprekers in 20 minuten hun punt maken. Hierbij zitten super bekende sprekers zoals Clinton, Gore, Tony Robbins, Bono maar honderden anderen zoals Hans Rosling een Zweedse health professor die een onvoorstelbaar inspirerend verhaal houdt over de wereldwijde verdeling tussen rijk en arm, ontwikkeld en ontwikkelend en een aantal taboes doorbreekt met een statistieken verhaal waar je kwijlend op je stoel achter je PC zit te kijken.

Elk verhaal bij TED is een pareltje waar je gewoon helemaal je suffe brein mee activeert. En ze staan allemaal online. Op www.ted.com website, op youtube, op google video. De conferentie makers hebben een creative commen licence toegepast op de speeches dus je mag je vrij verspreiden. Spreading idea’s is dan ook het idee.

Ted kost 6000 dollar om de 4 dagen erbij te zijn. Er mogen maximaal 1000 mensen meedoen en 2008 is alweer volstrekt uitverkocht. Nadat de VIP’s, vaak de oud sprekers bedient zijn staan er 5000 mensen klaar om heen te gaan. Dus bij een event meedoen is nog steeds alive and kicking en het later of tijdens de conferentie verspreiden lijkt alleen maar een motivatie om mee te gaan doen.

In Nederland gaat het nog wat rustiger, er is hier bijvoorbeeld een Ted alike de www.pinc.nl conference maar die zend helaas de sprekers niet uit, en er was vorig jaar picnic waar 5000 creatieve in Amsterdam bijeenkwamen en wat een splash maakte maar nauwelijks een online component had. Dit jaar is er weer een geweldig programma gemaakt en komen de grote creatieven der aarde weer naar Nederland in september en hoorde ik van Monique van Dusseldorf, de programma director dat de hele conferentie + alle partner evenementen via internet uitgezonden gaat worden, indien de sprekers dat goed vinden. Een mooie doorbraak en het betekent alleen maar dat de zalen vol blijven zitten denk ik. 

Wat mij betreft mag een online conference best wel wat kosten, zeg 10% van de normale congresprijs. Als je hebt gezien dat het echt de moeite waard is dan wil je er gewoon het jaar erna erbij zijn en er met mensen daar er over praten en netwerken. Mensen die naar interessant sprekers willen luisteren zijn zelf ook interessant en er valt natuurlijk business te doen.

Online coverage van een conferentie is in mijn ogen gewoon het beste foldertje wat een congres kan hebben. Ik denk dat het betekend dat je de top congressen blijft bezoeken, goede sprekers online ontdekt en slechte sprekers snel verdwijnen. De hele industrie zal nog steeds evenveel Co2 gaat gebruiken om lekker bij elkaar te kruipen maar online conferenties gaan exploderen in de komende jaren.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel