DI-Day: Verkiezingen winnen met visualisatie van big data
In 1 week kwam ik 2 bedrijven tegen die big data grafisch weergaven. Heel verschillend. Eimar Boesjes is CTO van Moonshadow Mobile , Een bedrijf wat 700 variabelen kent van ALLE amerikanen, privacy is dood, kijk naar een perfect demo van de democraten die het overal gebruiken.
En daarnaast Sean Gourley een natuurkundige, politiek adviseur, atleet, (TED) spreker en de founder van Quid. Een platform dat de manier waarop mensen omgaan met de enorme bulk aan informatie drastisch moet veranderen. Hij is van mening dat de mens machines nodig heeft om de complexe wereld waarin we leven te begrijpen. Big data helpt ons hierbij, bijvoorbeeld in de ruimtevaart en in de politiek.
Privacy is dood in de USA
Eimar Boesjes is CTO van Moonshadow Mobile en is gespecialiseerd in big data visualisatie. Ze ontwikkelden een technologie waarmee realtime door data vanuit databases tussen de 10 en 200 miljoen records genavigeerd kan worden. Hij gaf een demonstratie en laat zien dat privacy in de VS compleet dood is. Van je adres, nationaliteit, inkomen en tot je politieke voorkeur… bedrijven en dus ook de campagneteams weten het allemaal.
Quid en de campagne voor de Republikeinen
Big Data en Quid speelde een belangrijke rol bij de Republikeinse campagne voor de mid-term elections. Ze waren ditmaal beter in staat om het electoraat in kaart te brengen en hun verhalen hier op af te stemmen. Hiermee passeerden ze de Democraten die hier tijdens eerdere campagnes al slim gebruik van wisten te maken van kwantitatieve Big data .
De Republikeinen gebruiken met succes big data in verkiezingstijd
Ook NASA gebruikt big data voor hun ruimtevaartprogramma (2 filmpjes)