Home Vincent's Column De Tegel prijs, Nieuwe en Oude media nog geen goede combinatie

0 3432

Gisteren werden ‘de tegels‘, de journalistieke prijzen voor geschreven pers, radio, tv en multimedia uitgereikt. We zaten in het muziektheater in Amsterdam met 700 man waaronder de creme de la creme van de Nederlandse journalistiek en zagen hoe artikelen met onthullingen over de AIVD, rapportages over de bioindustrie, vervalste schooldiploma’s en alcohol vergiftiging bij jongeren de prijzen binnenhaalde. Het gesprek tijdens de borrel ging over de vele miljoenen die aan het management van PCM waren overgemaakt na 11 maanden werken en waar vooral de voorzitter van de jury Felix Rottenberg sprak over ‘de verkrachting van PCM door falend toezicht’. Men verwacht nu een fusie tussen PCM en NDCVBK uit het noorden waarbij topman Jan de Roos als de beoogde nieuwe voorzitter opeens bijzonder veel handen moest schudden.
Rita verdonk werd nieuwsvrouw van het jaar met verreweg het groot aantal vermeldingen in de kranten en toen zij een gepassioneerd verhaal hield over de pers als de hoeder van de vrijheid van meningsuiting voelde ik door de zaal een enorme hoeveelheid afkeurende lichaamstaal die zij vrolijk en zonder enige moeite doorstond . Je kunt je helemaal voorstellen dat als je op je 33e directeur  van een gevangenis bent, daarna directeur van de BVD en minister van vreemdelingenzaken dat zij een zaaltje met verontwaardigde persmensen wel even meepikt.

Maar ik zat daar als voorzitter van de multimedia jury en ik had een probleem. Wij waren als jury ongelukkig met het aantal en de kwaliteit van de inzendingen en konden geen nominaties voordragen.

Gelukkig hadden we wel goede winnaars. http://www.kieskompas.nl/ is een geslaagde combi tussen trouw en de vrije universiteit van Amsterdam die de dominantie van Stemwijzer doorbraken met een meer sophisticated benadering van politieke keuze. Uit de 750.000 mensen die het gebruikte kwam een groot aantal artikelen over de politieke voorkeur van de Nederlander voort. Een mooi voorbeeld van crossmediale aanpak. Ook de nieuwe reporter is een perfecte weblog waar intensief en gepassioneerd over de toekomst van de journalistiek wordt gediscussieerd met de rol van multimedia en crossmedia als belangrijke drijfveer en ook met deze prijswinnaar waren we erg happy.

Maar het is toch godgeklaagd dat het internet als absoluut opstormende marktkracht, waar de gemiddelde Nederlander 1.5 uur per dag aan besteed, 3x zo veel als kranten, waar de reclame gelden vorig jaar tot ver boven de 350 miljoen zijn gestegen, 3x zo weinig als kranten en televisie individueel, niet 6 nominaties overleverde en dat wij ons moesten verbijten over de creativiteit en het niveau van de multimedia inzendingen van de traditionele media en het bijna ontbreken van de inzendingen van nieuwe media.

Allereerst is het natuurlijk een nieuwe prijs en de multimedia redacties moeten gewoon meer inzenden zodat we wat te kiezen hebben, maar het probleem zit dieper.

Redacties van Televisie, kranten en magazines hebben gewoon budgetten zoals Theo Bouma, voormalig voorzitter van PCM mij bot vertelde. Er zitten bij de gemiddelde kranten of het nos journaal honderden mensen op de redactie en organisaties als nova of zembla kunnen mensen soms maanden dingen laten uitzoeken en dat is een geweldig goed en leidt tot nieuws.

www.nu.nl daarentegen met 4 mensen die zorgen voor een bereik van 4 miljoen mensen per maand doen een geweldige job maar hebben niet de vrouwkracht om dingen eens diep uit te zoeken. Op internet wordt nieuws enorm vaak rondgepompt en het is vaak van de traditionele media afkomstig.

Van de gigantische pot reclame geld op het internet, alleen google doet al ver boven de 200 miljoen euro, meer dan de telegraaf aan inkomsten heeft, weten de traditionele media bijna niets binnen te halen en dat leidt weer tot bescheiden budgetten voor journalistiek.

Aan de andere kant komen nu de bloggers op die van specifieke onderwerpen vaak ontzettende veel kennis hebben en die de weg naar de traditionele media inmiddels weten te vinden maar die werden nog niet genomineerd.  

Toch zag ik wel wat lichtpuntjes. Neem bijvoorbeeld de volkskrant, die deed vorig jaar veel aan multimedia integratie. De honderden volkskrant TV filmpjes met 600.000 maandelijkse kijkers zijn een prima start, en concurreren met een maakprijs van 600 euro per stuk voorzichtig met de tv journalistiek, ze startte met de nieuwskraker, een nieuwsbot in MSN instant messingen en pionierde met de nieuwsklikker een RSS reader die 200k lezers installeerde. Verder waren ze verdienstelijk aanwezig op mobiel en creëerde weblogs voor de lezers waarvan het resultaat die dan weer in de papieren en digitale krant werden gebruikt.

Crossmediale concepten zullen door de oude media verder moeten worden ontwikkeld en het gebruiken van de dialoog met de actieve gebruiker zal in de toekomst veel gaan opleveren.

Maar uitvinden hoe je er geld mee verdiend zal nodig zijn om de investeringen in diepe journalistieke productie blijvend een plek te geven.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel