Home In de media De enige juiste info over dieselgate, hoe zit het nu écht?

0 5166

De media heeft duidelijk moeite om dieselgate goed uit te leggen. Want hoe zit het nu écht?

TNO

TNO wist 2 jaar geleden al dat de werkelijke uitstoot van een dieselauto een stuk hoger ligt dan de laboratoriumtesten beweren. TNO testte hiervoor de auto bij normaal gebruik in de buitenlucht en het verschil was een factor 10!

Maar hoe kan dit?

Juist buiten de test is er met de auto gesjoemeld. Stukken katalysator werden bewust uitgezet tijdens het rijden. Het heeft te maken met gebruiksgemak, geld en… adblue.

Adblue

Tijdens de test staat de katalysator volledig aan en wordt er ook adblue gebruikt. Adblue filtert schadelijke NOx-stoffen eruit die verantwoordelijk zijn voor smerige lucht. Adblue moet je net als diesel tanken. Na 5.000 kilometer is het 15 liter Adblue tankje vaak al leeg en moet je bijtanken. Vrachtwagen chauffeurs doen dit massaal, het zit in hun routine en het spul is ook overal te koop. Maar dieselrijders vinden het maar onhandig om iedere 5.000 kilometer Adblue bij te tanken of naar de garage te gaan.

Adblue

Er is juist buiten de test gesjoemeld

Dus wat doen de fabrikanten? De software is zo ingesteld dat Adblue alleen wordt gebruikt wanneer de auto binnen staat, zoals in een testomgeving. Rijd je buiten dan wordt de katalysator deels uitgeschakeld en wordt er géén adblue gebruikt. Dit om te voorkomen dat de dieselrijder vaker naar de garage moet en de onderhoudskosten hoger liggen. Hierdoor ligt de werkelijke uitstoot dus een factor 10 hoger. Ze sjoemelen dus juist buiten de test!

RTL Z / Z Today

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel