Home Uncategorized Boek review: ‘Losing the signal’, de rise and fall van Blackberry

1 18034

Losing the signal is een razend interessant en goed boek over de rise and fall van Blackberry, vooral bekend van hun smartphones. Ze maakten ooit de populairste smartphone toestellen maar op een gegeven moment ging het heel snel bergafwaarts met het bedrijf.

Een geweldig verhaal, als je geïnteresseerd bent in de smartphone wereld dan is dit een absolute must-read. Alle belangrijke spelers in de smartphone-industrie komen voorbij maar vooral de Blackberry fans moeten dit boek gewoon lezen. Het is bizar om te zien hoe innovatie ervoor kan zorgen dat een bedrijf in een paar jaar kan groeien van 100 naar 20.000 medewerkers en vervolgens weer kan afdalen naar 6000.

Ik bespreek het boek aan de hand van een aantal anekdotes met foto’s en voorbeelden. Een samenvatting hiervan staat onder de video maar ik zou het vooral met beeld bekijken.

Blackberry ontstond in de tijd dat Nokia echt gigantisch was. Ze kwamen in 1996 met een pager, een apparaatje waarmee je berichten op en neer kon sturen. Voor het eerst was hier hun bekende toetsenbord te zien. Dit apparaat werd razend populair op Wall Street waar businessmen ook e-mails via de Pager af konden handelen zonder tussenkomst van de ICT afdeling. Iedereen wilde het hebben.

9/11

Tijdens 9/11 viel al het mobiele verkeer weg, de enige die overeind bleef was Blackberry. De overheid was nu ook overstag en de aantallen schoten omhoog.

Het grote publiek

In 2002 verscheen hun eerste smartphone, ook in Nederland. Ik was een van de eerste evangelisten en hielp onder andere de CDA top waaronder de minister-president aan een Blackberry toestel.
Toen in 2003 de Blackberry completer en goedkoper werd en ook Oprah het aan het grote publiek presenteerde was er geen houden meer aan. Iedereen wilde een Blackberry en iedereen wilde vooral ‘pingen’. Pingen is het berichten sturen naar andere Blackberry gebruikers via BBM (Blackberry Messenger). Hiermee werd het ook onder jongeren enorm populair en in 2010 was de Blackberry in Nederland de meest verkochte telefoon.

iPhone-killer

Toen kwam Steve Jobs met zijn iPhone en Blackberry reageerde sceptisch: touchscreen, kleurenscherm, een kleine batterij, traag mobiel internet… dat kan nooit gaan werken. En deels kregen ze gelijk, maar de consument had er simpelweg geen boodschap aan. De iPhone werd razend populair en Blackberry moest met een antwoord komen. Ze kregen een jaar de tijd om aan een ‘iPhone-killer’ te werken. Ze kwamen met de Blackberry Storm, voor het eerst zonder keyboard en met touchscreen. Dit toestel was zó slecht dat het enorm flopte. Verizon was hierdoor klaar met Blackberry en stapte naar Google  die op dat moment ook de smartphone markt wilden bestormen met hun Android.

4G-blunder

Blackberry maakte nog een grote fout. Verizon wilde de eerste zijn in de wereld met een 4G-netwerk. Maar ook dit zag Blackberry niet zitten. De batterijen zouden snel leeg raken, je hebt grotere antennes nodig en volgens Blackberry hadden we het ook helemaal niet nodig. Dit was de druppel voor Verizon, ze gooiden Blackberry eruit en in 2 jaar tijd kelderde het marktaandeel van 60% naar 5%. Vanaf 2008 zie je de vrije val, ze verloren 94% van hun 20 miljard valuation:

Blackberry

In 2010 daalde het marktaandeel in de VS met 60%. In de rest van de wereld nam de verkoop juist toe. Tot aan de tweede mislukking.

Blackberry

Tablet fiasco

Blackberry kwam met een nieuw operating system (QNX). Het meest smooth, betrouwbare en veilige OS dat er is waardoor het zelfs in kerncentrales wordt gebruikt. Ze wilden hier een tablet van maken maar toen was daar opeens de iPad. Blackberry was te laat en in hun blinde paniek hebben ze veel te snel hun eigen Playbook geïntroduceerd. En jawel, ook dit werd een regelrechte mislukking. Er zaten te weinig apps op en zelfs geen e-mail client. Het werd het slechtste apparaat van Blackberry ooit, ondanks hun op zich geweldige QNX-Operating System.

President Obama

Ondertussen bleven veel mensen verslaafd aan hun oude vertrouwde Blackberry met toetsenbord, waaronder de Amerikaanse president. Het marktaandeel van Blackberry bleef dalen maar de sales bleven het goed doen. Tot 2012 bleef de omzet stijgen, pas daarna zag je de daling. Maar ondanks de aanhoudende winst zagen de shareholders geen brood meer in Blackberry en 2011 werd het rampjaar voor het bedrijf.

Blackberry

Interne ruzie en nieuwe kapiteins

Ook intern werd het bedrijf het niet met elkaar eens. De ene CEO wilde een goede degelijke smartphone maken. De ander zag meer heil in BlackBerry Messenger en wilde de strijd aan gaan met Whatsapp. Er ontstond een knallende ruzie en in 2011 gooide de shareholders beide CEO’s eruit. De Duitser Thorsten Heins werd de nieuwe CEO, hij koos voor de smartphone strategie en introduceerde de Blackberry 10. Wat ging hier fout? Simpel, er zat geen toetsenbord op! Hij wilde concurreren met de iPhone maar vergat zijn trouwste fans die juist een Blackberry kopen vanwege het toetsenbord. Een kapitale blunder en ook hij moest al snel het bedrijf verlaten.

Focus op bedrijven

Op dit moment is John S. Chen de CEO, hij wordt in het boek maar kort genoemd. Hij liet eerder het softwarebedrijf Sybase opstaan uit de dood en moet nu hetzelfde kunstje met Blackberry gaan flikken. Blackberry focust zich nu op bedrijven, security, privacy, BYOD en IOT.

Ik heb zelf een Blackberry en ik ben zelf ook nog helemaal verslaafd aan hun keyboard, maar heb ernaast ook een iphone 6 plus. Ik zie zeker mogelijkheden dat Blackberry met succes een bepaalde rol gaat (blijven) spelen in het bedrijfsleven. Veiligheid en security worden daar gewaardeerd en daar is blackberry goed in. Ook QNX-Operating System hebben ze iets moois in handen wat vooral gebruikt kan worden voor het internet of things. Maar de madonna’s van deze wereld zullen nooit meer crackberries zijn.

Hier zijn mijn slides die ik bij de video gebruikte

1 REACTIE

Laat een antwoord achter aan Bob Hillesum Cancel reactie