Home Talk to Me Willem Sijthoff over oude en nieuwe media

0 778

Willem Sijthoff is een eigenzinnig persoon die in uitgeversland rondloopt. De FD MediaGroep was één van de eerste multimedia uitgeverijen van Nederland die door hem is gecreëerd. Willem vertelt over hoe The Floor, BNR en Het Financiële Dagblad werden samengevoegd en hoe en of er samengewerkt wordt.

Ook praten we over ontwikkelingen in de advertentiemarkt, waarom papier een prima investering is (moetje?) voor adverteerders en over de rol van Google.

Willem Sijthoff heeft voor zijn familie Sijthoff het kapitaal belegd en is een enthousiaste media ondernemer.

Overnames
Op zijn 31 neemt hij samen met Hal Investments de krant ‘Het Financiële Dagblad’ over. Daarna volgt de beleggingssite The Floor wat het succesvolle nieuwsradiostation BNR Nieuwsradio opkoopt.

De drie ondernemingen zijn nu samengevoegd tot de FD Mediagroep en proberen op een multimediale manier te werken. Internet is nog steeds minder dan 10% en de papieren krant is het grootste deel van de omzet. Samenwerking tussen de titels gaat langzaam maar komt steeds meer op gang.

Inspiratie
Hij is in Noorwegen eigenaar van een regionale uitgeverij, met een krant, radio en een televisiestation. Daar is internet al 25% van de omzet en 50% van winst. Hier krijgt hij inspiratie en visie van voor de Nederlandse markt.

PM
Verder geeft Willem Sijthoff ‘PM’ uit: het magazine voor de rijksoverheid wat ooit door Teun Gautier (van interimic) is gestart. Dit blad gaat over de vierkante kilometer rondom het Haagse Binnenhof en wordt door ambtenaren en lobbyisten gelezen. Afgelopen januari werd PM Europa geïntroduceerd, het enige blad in Nederland wat specifiek over alles gaat wat er in Brussel gebeurt. Dit zijn kleine bladen die veel energie kosten, wel invloed hebben maar geen grote winstmakers zijn.

Verder heeft hij mediabedrijf Scoot (zoekservice op internet) opgezet en is hij zeer recentelijk een nieuwe weekkrant Den Haag Centraal gestart.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel