Home Vincent's Column Webvertising in Nederland 12 maal zo klein als USA, erg onvolwassen maar...

0 3437

Had u nog het idee dat Internet een medium was wat van iedereen een publisher maakt en zo lekker democratisch is? Dan zult u vorige week wel aardig uit de droom zijn geholpen.

Nielsen Netrating dat onderzoeksrapporten over nieuwe media verstrekt staat beweerd dat Yahoo Microsoft Aol en Ebay maar liefst 75% van het totaal aantal minuten op internet opslokken.VNU heeft Nielsen overigens voor 2.5 miljard gekocht waardoor ze al hun tijdschriften willen verkopen inclusief de grootste internet sites van Nederland zoals Startpagina en Ilse. Waarom gaat niemand naar de andere miljoenen andere sites vroeg ik  me af?

Volgens Jupitor zijn in Amerika slechts 4 sites verantwoordelijk voor 50% van de 105 miljard minuten die in maart op het internet werden gespendeerd. AOL die net Time Warner heeft verslonden neemt maar liefst 32% voor zijn rekening en Microsoft en Yahoo beiden 7.5%.
Het antwoord ligt volgens mij in het feit dat al alle gebruikers op deze websites allemaal vooral met zichzelf bezig zijn. Hotmail van Microsoft heeft 100 miljoen Email gebruikers hetzelfde geld in mindere mate voor Yahoo, Aol heeft het instant messager wat eigenlijk een soort real time Email is en bij Ebay met een gemiddelde tijd van 42 minuten zijn mensen bezig met hun eigen spullen te verkopen of te kopen.

Andere websites zoals Amazon doen met minder dan 1% van het aantal minuten ongeveer 1 miljard dollar omzet per kwartaal.

Maar deze statistieken hebben wel grote gevolgen voor de Webvertising. De meerderheid van het geld gaat naar een uiterst kleine hoeveelheid sites. In Amerika werd hierin vorig jaar 8 miljard dollar omgezet, ongeveer 125,- per Amerikaan op het Internet. Ter vergelijk het is hier in Nederland nog  geen100 miljoen, net een tientje per internet gebruiker per jaar en die kleine markt is het eerste kwartaal ingestort vanwege het ontbreken van .com bedrijven die geen geld meer hebben en het zeer voorzichtig zijn van de gewone bedrijven.

De Webvertising markt is onvolwassen. Ik hoor Marketing managers van grote gewone bedrijven klagen dat het bedenken inkopen van advertentie campagnes op websites zoveel meer tijd kost dan TV of Radio. Internet is zo complex, je hebt hits, pageviews, clickthroughs, interactiviteit, cross selling etc en iedereen schreeuwt over de dood van de Banner voordat de eerste grondige onderzoeken bekend worden.

Het is duidelijk dat gratis dienstverlening op basis van advertenties niet alles kan dragen maar dat het wel sterk kan groeien maar dan moet het wel makkelijker worden.

Ik vond daarom www.admanager.nl een aardig initiatief. Daar worden meer dan 600 websites met elkaar vergelijken qua effectiviteit. Er zijn duidelijke statistieken, definitie van doelgroepen en de site heeft de ambitie om uit te groeien tot een middel om de markt een doorzichtig te maken. Verder lanceerde www.Pro-Active.nl  een Branception onderzoek waarin je kunt meten in hoeverre banners voor de ontwikkeling van het merk belangrijk zijn.

Aan de andere kant is de website van de BVA, de bond voor adverteerders nog slechts in ontwikkeling dus die lijken niet in het medium geinteresseerd, de www.spinawards.nl , de grannies van deze wereld doet echt afgrijselijk verslag van wat een goed initiatief zou kunnen zijn.

In Nederland staat webvertising nog in de kinderschoenen en een volwassenere branche ontwikkeling is hier nodig, hopelijk geeft de huidige crisis hiertoe een ernstige aanmoediging.

Op www.vincente.nl vind u links naar alle rapporten die genoemd zijn plus interessant statistieken over webvertising.

  • USA: Webvertising in 2000: $8 Miljard ($50/pp) 3% van totale advertising. (Bron:Emerce/IAB)
  • Webvertising statistieken april Emerce
  • Maart 2001, IBM verdubbeld online advertentie bestedingen tot 15% van totaal (1.1Miljard)
  • 4 bedrijven AOL 32%, MSN 7.5%, Yahoo 7.2% en Napster 3.6% samen 50% van de minuten Emerce Jupiter Nielsen
  • 4 bedrijven samen 75% van de minuten Nielsen Netrating

 

 

Tabel met berekening van percentages (Zie Nielsen Netrating

1. AOL Time Warner

38,859,260

50.24

0:15:58

    582,888,900

 

18%

2. Yahoo!

31,970,457

41.33

0:27:16

    863,202,339

 

27%

3. MSN

28,417,075

36.74

0:23:35

    653,592,725

 

20%

4. Microsoft

10,002,599

12.93

0:04:59

      40,010,396

 

1%

5. Lycos Network

9,370,673

12.11

0:08:10

      74,965,384

 

2%

6. Excite@Home

8,863,550

11.46

0:14:23

    124,089,700

 

4%

7. eBay

7,306,995

9.45

0:42:10

    306,893,790

 

9%

8. Walt Disney Internet Group

6,272,129

8.11

0:14:39

      87,809,806

 

3%

9. About The Human Internet

6,159,958

7.96

0:06:17

      36,959,748

 

1%

10. Amazon

5,200,041

6.72

0:09:10

      46,800,369

 

1%

11. Google

5,113,869

6.61

0:06:39

      30,683,214

 

1%

12. eUniverse Network

5,101,674

6.6

0:08:35

      40,813,392

 

1%

13. CNET Networks

4,586,161

5.93

0:07:30

      32,103,127

 

1%

14. InfoSpace

4,518,424

5.84

0:04:36

      18,073,696

 

1%

15. NBC Internet

3,879,891

5.02

0:07:23

      27,159,237

 

1%

16. Ask Jeeves

3,740,010

4.84

0:05:34

      18,700,050

 

1%

17. GoTo.com

3,656,725

4.73

0:02:10

        7,313,450

 

0%

18. Napster

3,526,648

4.56

0:05:47

      17,633,240

 

1%

19. Vivendi Universal

3,414,473

4.41

0:11:53

      37,559,203

 

1%

20. AT&T

3,259,394

4.21

0:09:41

      29,334,546

 

1%

21. ClassMates Online

3,248,986

4.2

0:07:12

      22,742,902

 

1%

22. iWon

3,245,241

4.2

0:25:53

      81,131,025

 

3%

23. EarthLink

3,240,747

4.19

0:07:04

      22,685,229

 

1%

24. Weather Channel

3,059,813

3.96

0:05:26

      15,299,065

 

0%

25. Gator.com

2,935,686

3.8

0:07:36

      20,549,802

 

1%

 

208,950,479

 

0:11:35

 3,238,994,335

 

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel