Home Vincent's Column Web2.0, mannen werken minder, vrouwen kopen minder

0 3084

Afgelopen weekend was een echt web2.0 moment voor me. Ik was op PinkPop en genoot van allerlei nieuwe groepen, was aan het kletsen met de backstage crew, zat voortdurend met andere bezoekers te discussiëren over het wel en wee van de artiesten en kwam zelfs met mijn commentaar vaak op TV. Alleen was ik er niet fysiek. De VPRO zond alles uit op 3voor12 via internet en digitale televisie zodat je een waanzinnig beeld had op de laptop die ik het huis doorsleepte. Dit jaar keken er via internet 160.000 mensen zonder problemen via breedband terwijl er 62.000 op het terrein liepen, soms in de zon dan weer in de regen. Ik keek in de tuin of lekker binnen. Voor mij geen kamperen, waar alles uit je tent werd gestolen en ik hoefde ook niet naar Limburg en 65 euro te betalen.
Maar vooral het contact wat ik had met zo’n 50 mensen via twitter was super. Als je niet weet wat twitter is heb je een beetje zitten slapen in de laatste 2 maanden. Twitter is het laatste hotste live communicatie kanaal wat je deelt met je vrienden en kennissen en wat je via de telefoon en het web kan bedienen. Je moet 140 karakters of minder vertellen wat je nu aan het doen bent en de rest ziet dat direct. Twitter is razendsnel gegroeid en wordt nu door 10 miljoen mensen gebruikt. Dit pinkpop twitter kanaal gaf me het gevoel er echt te zijn, ik voelde me zo connected met de mensen die het aan het organiseren waren want master twitteraar was erwin blom van de VPRO die backstage commentaar gaf en direct antwoordde op alle vragen. Als er geen concerten waren werd de twitter conversatie uitgezonden op Televisie waarmee mensen nog geïnspireerder waren om een zinnig of onzinnig commentaar te leveren.

Dat was een voorbeeld van het nieuwe internet, supersnel, een rijke ervaring van internet televisie, muziek, foto’s,  veel informatie, enorm sociaal en vol interactie, lekker lullen met elkaar over het evenement is ook weer een bron van leuke content die mensen enorm erbij betrekken. Deze nieuwe versie van het internet wordt aangeduid met web2. 0 en is de buzz in de boardrooms. Gebruikers kennen de term helemaal niet maar gebruiken het voortdurend. Hyves is de grootste website van Nederland met 2.1 miljoen gebruikers die er veel tijd doorbrengen en waar vooral bestaande vriendschappen worden onderhouden. Honderdduizenden foto’s worden dagelijks met elkaar gedeeld, veel meer dan muziek. Dit zie je bijvoorbeeld bij de website www.zoom.nl waar 450.000 mensen maandelijks foto’s delen. Aardig is dat het papieren blad ZOOM niet meer door journalisten in elkaar gezet wordt maar slechts de leukste foto’s van de site publiceert. Dat dit commercieel aardig werkt blijkt uit het feit dat de oplage van 10k naar 40k is gegaan.

As. vrijdag is ‘The Next web Conferentie‘ in tuschinski  waarbij iedereen in Nederland die iets met deze trends van doen heeft is en waar ze een flink scala van wereldwijd beruchte web 2.0 deskundigen hebben weten te strikken. The next web heeft een onderzoek laten doen naar het web2.0 gedrag van de Nederlanders. Hou je vast. Vrouwen doen minder aan shoppen en aan het huishouden en meer Chatten, recepten delen en online vrienden maken. Mannen werken, sporten en slapen minder door sites als hyves, marktplaats, Wikipedia, die net gegroeid is naar 300.000 artikelen, en youtube. Praten over hobby’s en klagen over bedrijven is populair. 1 op de 8 heeft een eigen blog en 50% besteed 2 tot 3 uur per dag aan het internet. Als vrouwen niet meer shoppen en mannen minder werken is de vraag of dit een goede economische ontwikkeling is.

Wat me opvalt is dat de consumenten stevig bezig met web2.0, veel consumenten sites leren hoe ze het moeten toepassen en de oude media bedrijven staan klaar om de succesvolle voorbeelden op te kopen. Waar het niet snel veranderd is in het bedrijfsleven zelf. Daar wordt alles nog gedaan met Microsoft office, email en rechtlijnige administratieve pakketten maar niet met slimme zelflerende netwerken.  De E-commerce sites zijn vaak nog simpele catalogussen met saaie informatie en geen interactie. Echt web1.0.  Deze bedrijven zouden vrijdag eens moeten komen kijken, er valt nog veel te verbeteren.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel