Home Uncategorized Waterstofeconomie: Goed of niet? Een tweedelig onderzoek!

0 730

Tegenlicht

Tegenlicht was in hun uitzending heel positief over waterstof. WAAROM? De komende weken ga ik op onderzoek uit of waterstof voor mobiliteit nu wel zo’n goed idee is. Naar mijn idee gaan waterstof en auto mobiliteit namelijk niet samen. Het kost 4x zoveel energie dan batterijen en duurzaam waterstof maken en het aardgasnetwerk ombouwen gaat daarnaast miljarden kosten.

Deel 1: Klacht misleidende Shell reclame over Waterstof

In deel 1 van mijn onderzoek praat ik over Wouter van Embden (stichting Autobelangen) vs Shell. Shell heeft een mooie reclame gemaakt over waterstof. Het zou leiden tot een mooie vergroening van de samenleving en omdat er “alleen maar water” uit de waterstof auto komt dat dat dus heel schoon voor de stad is. Wouter was het daar niet mee eens omdat waterstof gemaakt wordt van aardgas onder hoge druk met stoom in een hele hoge temperatuur en voor elke kilo waterstof ongeveer 14 kg CO2 de lucht in gaat. Hij ging naar de reclamecommissie en diende een klacht in en de commissie heeft Shell dringend geadviseerd deze reclame niet meer uit te zenden omdat het niet klopte. Wouter legt uit.

De veroordeelde Shell reclame

De reclame met foutieve informatie over waterstof auto’s die niet meer uitgezonden mag worden:

 

Deel 2: De feiten achter waterstof in het aardgasnetwerk

In deel 2 van mijn onderzoek spreek ik met Wim Schermer, die het idee van waterstof in het aardgasnetwerk, zoals behandeld in de Tegenlicht-uitzending, heeft onderzocht. Wim heeft de cijfers nagetrokken en komt tot de conclusie dat het geen goede zaak is. Waarom niet?

Tegenlicht Meet Up

Tegenlicht organiseerde ook een Meet Up in Pakhuis de Zwijger, waar er ook wat meer kritische geluiden te horen waren.

Ik interview duurzaamheidspecialist Thijs ten Brinck n.a.v. van de Meet Up en ga verder opzoek naar de feiten achter de prachtige waterstofeconomie. Is het praktisch om waterstof te gebruiken? Wat kost het allemaal?

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel