Home Vincent's Column Waar gaat u uw geschenken kopen?

0 961

Afgelopen zaterdag ging ik weer eens gezellig fysiek shoppen om te proberen een paar kerstgeschenken te scoren. Het was koud, het sneeuwde, de verkopers in de meeste winkels wiste vaak nauwelijks waar ze het over hadden en ik had ook het gevoel alsof ze me alles wilde wijsmaken als ik maar snel iets kocht. Het was niet druk, en zelfs in de briljante mediamarkt waren maar weinig mensen te vinden.

De retail sector blijft het zwaar hebben . In de afgelopen jaren is volgens rabobank onderzoek de non food retail markt sterk gedaald met meerdere procenten tegelijkertijd.  Ze hopen het beter te doen in 2006 maar ik ben niet optimistisch. Er zijn ook elke keer weer andere markten waar consumenten het handig vinden om met internet te werken.  Tot mijn verbazing kocht een kwart van de Amerikanen een meubel via internet. In Nederland wordt de helft van de omzet van kantoormeubelen in de zakelijke wereld al via internet gekocht. De grootste winkel op het internet is wehkamp waar ze meer dan de helft van de omzet nu via internet doen en waar kleren de grootste productcategorie is.

Maar Marktplaats en Speurders.nl worden steeds grotere plaatsen waar consumenten onderling handelen. Ik had zoveel babyspullen gekregen van vrienden dat ik de overbodige meubels op marktplaats binnen een dag kwijt was en voor 15% van de nieuwprijs een grote hoeveelheid babykleren kocht. Voor 100 euro stuurde een echtpaar mij uit Limburg een zo goed als nieuwe kinderwagen terwijl ik daar eigenlijk al 500 euro voor had begroot.

De prijsvergelijkers kelkoo, vergelijk.nl, el cheapo maken zowel de fysieke winkels als de online winkels het leven zuur. Onvoorstelbaar hoe laag de marges zijn en hoe transparant de prijzen. En dan te bedenken dat een webshop toch al snel 50 cent moet betalen per bezoeker die via deze sites bij hem langskomt.

Het centrum van digital lifestyle heeft voor de 5e keer een onderzoek gedaan naar gebruikers in Amerika. Daar loopt men nog altijd een beetje voor op europa. 80% gebruikt daar nu internet en de gemiddelde gebruiker is nu 5 jaar online en is spendeert 13 uur per week op het internet. In Nederland is dat nu gemiddeld zo´n 7 uur maar de breedband gebruikers zitten ook al op 2 uur per dag. Ouderen en mensen met een laag inkomen zijn nu de grote groeiers en kosten zijn bijna nooit meer een argument om het niet te gebruiken. Het wordt voor de meeste mensen belangrijker gevonden dan televisie en de mobiele telefoon. Mensen hebben steeds meer twijfels over de geloofwaardigheid van internet als geheel maar hun eigen websites worden als zeer betrouwbaar gezien .

Dit jaar wordt er toch al wereldwijd 170 miljard via dit soort media verhandeld. 

In Nederland ligt het dit jaar boven de 200 euro per persoon terwijl de Engelsen al op het dubbele zitten. En betalen wordt steeds makkelijker. Een kwart van de mensen weet nu wat http://www.ideal-betalen.nl/, het handige betalingssysteem wat door de Rabobank is ontwikkeld en nu door alle banken is overgenomen waarmee je snel en makkelijk via internet bankieren kunt betalen en rembours tot het verleden behoord dus de E-commerce blijft wel doorgroeien.

Wij hebben dit jaar maar besloten als kersgeschenken een collage foto’s rond te sturen. Op www.albumprinter.nl  kun je heel makkelijk een mooi foto album configureren en als geschenk opsturen. Op www.printoplinnen.nl  maak je van een foto een prachtig schilderij wat het goed doet als verrassend cadeau.

De fysieke winkels wens ik veel succes toe!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel