Home Bedrijven en personen Verzekeraars willen zien of je onderweg appt. Welke app laat je wél...

Verzekeraars willen kijken of je appt in de auto. Welke app laat je wél beter rijden?

De verkeersongevallen zijn flink toegenomen, van 462.000 in 2014 naar 502.000 in 2015 (+8,7%). De Telegraaf deed een kleine steekproef op de ringweg A10 en ontdekte dat 1 op de 50 automobilisten bezig met zijn telefoon. Bij vrachtwagenchauffeurs was dit zelfs 1 op de 10. Mijn eigen indruk is dat deze aantallen nog véééél hoger liggen. Heel verrassend is de stijging dus niet.

Privacy vs veiligheid

Verzekeraars willen bij een ongeluk nu weten of iemand op zijn telefoon zat te appen. Deze verantwoordelijkheid ligt nu bij de politie maar die nemen zelden een telefoon in beslag. Verzekeraars zelf mogen al helemaal geen telefoon opeisen.

Verzekeraars

Nu doen verzekeraars ondanks hun beperkte mogelijkheden wel hun best om jou van het appen af te krijgen. Zo zijn er apps die je smartphone uitschakelen wanneer je boven de 15 kilometer per uur komt. En er zijn apps die je rijgedrag in de gaten houden. Gebruik je zo’n app dan krijg je korting op je premie. Maar dit is natuurlijk allemaal vrijwillig en te manipuleren.

Z Today

We voerden deze discussie bij Z Today.

DECOS

DECOS is zo’n bedrijf die dat soort apps en andere smart toepassingen ontwikkelt, met als belangrijkste doel om al het papier de wereld uit te krijgen. De app waar ik bij Z Today over praat heet FLO en FLO zorgt ervoor dat jij een betere bestuurder wordt en efficiënter met je energie/brandstof om gaat. Ze hebben een prachtig science fiction achtig kantoor waar ze totaal géén papier gebruiken, pal naast het Space Technology Center.

CEO Paul Veger van DECOS: Hoe krijg je papier de wereld uit?

Op de Singularity University Summit sprak ik met de CEO van DECOS, Paul Veger over hun missie om al het papier de wereld uit te krijgen.

De echteoplossing is Autopilot

Het is simpelweg wachten op de zelfrijdende auto die een factor tien keer zo veilig rijdt als de mens. Dat zal pas zorgen voor een spectaculaire daling van het aantal verkeersongelukken. Tot die tijd is de wetgever aan zet om de privacy vs veiligheid vraag te beantwoorden.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel