Home Vincent's Column Tripple play en reclame, wat moet je ermee?

0 887

Hier is de lezing van Michiel Buitelaar (20min) en de discussie tussen de sprekers . De andere 2 sprekers Erik Jan Gelink en Dirk Jan Janse van de RaboBank volgen nog.

 

Het GVR,  het genootschap voor reclame had gisteren een boeiende bijeenkomst met de titel tripple play, wat moet je ermee. Deze reclame makers zijn vooral geïnteresseerd in de vraag wat de gevolgen zullen zijn voor adverteerders en ging in discussie met vertegenwoordigers van UPC, KPN en de Rabobank.

 Tripple play staat voor het aanbieden van een bundel van Telefonie, Internet en Televisie voor een scherpe prijs en met 1 rekening zoals nu door alle kabelaars, Internet providers en KPN wordt aangeboden. Het normale gezin spendeert 40 euro voor vaste telefonie, 25 euro voor Internet en 15 euro voor televisie. Dat is totaal 80 euro. Dat kan in een tripple play aanbieding nu voor zo’n 50 euro waarbij je dan onbeperkt kunt bellen naar alle vaste lijnen. Hoeveel mensen gaan daar nu van gebruik maken?

 

Het afknabbelen van klanten bij elkaar gaat rustig maar zeker. KPN heeft bij 86% van de gezinnen nog steeds een telefoonaansluiting maar heeft het laatste kwartaal 85.000 lijnen verloren. Dat is dus 6% per jaar, grappig genoeg ongeveer gelijk aan de vermindering van sales bij de non food retail markten en de daling van de oplage bij de kranten.

 

UPC levert nog steeds bij 90% van de klanten Televisie maar KPN-TV en Digitenne hebben 150.000 gezinnen veroverd.

 

KPN en UPC wilde vooral zoveel mogelijk diensten leveren aan klanten om het switchen te beperken. KPN had uitgevonden dat klanten met zowel TV en telefonie zo weinig wisseldem dat ze het bijna daarom de TV al gratis zouden konden weggeven.

 

Maar op 1 april gaat KPN beginnen met digitale televisie over Internet. Bij de introductie van dit nieuwe KPN IPTV wordt een PVR, een personal video recorder standaard meelevert,. Een PVR is een harde schijf recorder waarmee je live televisie kan pauzeren, en vanuit een elektronische programma gids, de EPG,  programma’sof series met 1 druk op de knop kan opnemen. Dit wordt in Amerika als een grote bedreiging gezien voor de reclame wereld omdat 12 miljoen gezinnen daar zo’n ding hebben en enthousiast reclame aan het skippen zijn.

 

Of niet? Er is net door de SPOT, de vereniging van reclame aanbieders in Nederland een rapport geciteerd dat kijkers gelukkig in minder dan 10% van de TV tijd met zo’n pvr door de reclame heenspoelen en dat ze voorlopig niets te vrezen hadden.

 

UPC en KPN geloofden er niets van dit kleine aantal. Zij geloven dat het meer 50% van de kijktijd is die door de  PVR fundamenteel wordt gereorganiseerd en Michiel Buitelaar van KPN geloofde dat de gewone standaard TV zenders het erg moeilijk zouden krijgen.

 

De verwachting was dat 50% van de gezinnen binnen 5 jaar zo’n apparaat zouden hebben.  UPC  gaat ook enthousiast volgend jaar aan de gang om op grote schaal  deze slimme video recorders aan de consument te leveren uit overlevingsdrang om klanten aan zich te bieden. De elektronische programma gids zal dan ook de basis worden wat mensen bij tv kijken gebruiken en deze google voor TV moet aan UPC worden gekoppeld.

 

KPN gelooft juist in een open systeem voor elektronische gidsen en zag ruimte voor vele varianten zoals een libelle, of een socialistische electronische gids die ook kijkers adviseert op basis van persoonlijke voorkeur en die KPN niet noodzakelijkerwijs zelf hoefden te maken.

 

Voor de adverteerders waren er twee trends. In de komende jaren zal traditionele televisie steeds minder goed werken omdat mensen met de pvr de reclame kunnen ontduiken. Maar in de komende jaren verschijnen er ook een rijke hoeveelheid digitale kanalen en mogelijkheden om gericht te kijken en te adverteren waarbij je kunt aansluiten bij de interesse van de mensen zoals Google nu zo goed laat zien.

 

Leukste uitspraak vond ik van Michiel Buitelaar van KPN over het huidige TV kijken: Live televisie is een op termijn irrelevante vorm van programma distributie. Op termijn is natuurlijk een sleutelwoord maar het betekent in ieder geval werk aan de winkel voor de reclame wereld

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel