Home Vincent's Column TomTom gaat naar de beurs

0 3184

Op 27 mei krijgt Nederland er weer een flink aantal miljonairs bij. Op die dag gaat Tom Tom naar de beurs en wordt er 430 miljoen euro aan aandelen verkocht waarvan 320  direct naar het privé vermogen van de oprichters van het bedrijf gaan.

 

Tom Tom is een lichtpuntje in de Nederlandse ICT sector en bekend in heel europa. Vorige week vertelde een Taxi chauffeur in barcelona mij enthousiast over zijn Tom Tom systeem wat hem bijna foutloos door de stad manuvreerde en een vriend van me tuft door de USA heen met Tom Tom op zijn zakcomputer.

 In 1991 was TomTom opgericht door Psion liefhebbers maar in 2001 hadden ze nog geen 4 miljoen euro omzet. Toen besloot Bill Clinton om de onnauwkeurigheid van de Amerikaanse satellieten uit te zetten en werd navigatie op een kleine zakcomputer mogelijk. Ze werden de beste vrienden van Microsoft en HP want navigatie werd de voornaamste reden om zo’n PDA aan te schaffen. Vorig jaar besloot het bedrijf heel eigenwijs om zelf eigen navigatiehardware op de markt te brengen gebaseerd op Linux en door een Taiwanees bedrijf gemaakt en die TomTom Go bleek een regelrechte hit. De omzet spoot 400% omhoog naar 192m met een aardige winst van 45 miljoen.

 

Ze verkochten in 2004 bijna 700.000 navigatie systemen waarmee ze bijna 30% van de Europese markt hadden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aardige opsteker:Van de 200 miljoen auto’s in europa rijden er minder dan 30 miljoen met een navigatie systeem rond dus de investeerders zien er heftig brood in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er is zoveel kapitaal in Nederland wat een goede bestemming zoekt dus de aandelen gaan tegen een super premium de deur uit. Tom Tom wordt gewaardeerd op 10x de omzet of 60 keer de winst en dat zijn getallen wat doet denken aan de internet bubbel tijd hoewel het hier gaat om een zeer winstgevend bedrijf wat nog een flinke groei tegemoet kan zien.

 

Tom Tom maakt slim gebruik van de globalisatie en arbeidsdeling. Het is een spin in het web bedrijf . Met een relatief kleine staf en zonder speciale patenten definiëren ze producten voor de verschillende navigatie markten, hebben ze de fabricage van het product en de logistiek uitbesteed en laten anderen het moeilijke werk doen zoals het maken van de kaarten wat door het tevens Nederlandse teleatlas wordt gedaan. Personeelkosten zijn dan ook slechts 5% van de omzet.

 

En er is nog veel meer waarin ze kunnen doorgroeien. Tom Tom is nu ook beschikbaar op de smartphones die een paar miljoen mensen per jaar kopen en waardoor je het systeem erg makkelijk kunt meenemen. Verder wordt de komende jaren additionele diensten een groeimarkt zoals verkeersinformatie, het waarschuwen voor flitspalen, het verkopen van updates van kaarten, het vinden van vrije parkeerplaatsen en dan deze direct betalen.

 

Toen de commissie pieper in 2001 kilometerheffing voorstelde wat gebaseerd is op dezelfde technologie waren dit de diensten die we voor ons zagen en die een grote markt gaan worden. TomTom is daar optimaal een positie aan het innemen.  Ook zakelijk zijn er nu bedrijfjes die op basis van Tom Tom producten maken zoals het www.traffic-control.nl waar je voor 10 euro per auto per maand je hele zakelijke vloot op het internet kunt tracken en tracen.

 

Maar Tom Tom heeft nu de status van Marktleider en zal door iedereen worden achtervolgt. Aangezien er niet echt iets unieks is aan hun technologie is en die ook vrij eenvoudig kan worden gekopieerd zullen we een enorme concurrentie slag gaan zien met sterk lagere prijzen en versnelde innovatie. De 120 miljoen van de emissie die ze in het bedrijf gaan stoppen zal gebruikt moeten worden om hun brand verder te versterken, nieuwe technologie over te nemen en in het distributie kanaal van de automerken te penetreren waar nu bedrijven als VDO Dayton kampioen zijn.

 

Naar de beurs gaan voor een premium is spannend, als oprichters honderden miljoenen krijgen is ook een kick en leuk voor de Quote 100 lijst maar het zal voor TomTom als bedrijf een heftige taak worden al die nieuwe aandeelhouders en verwachtingen goed te managen en de groei stevig door te zetten. In ieder geval eindelijk, na de ICT debacle van Worldonline waar investeerders 2.5 miljard kwijtraakte, weer eens een voorbeeld van een stukje Nederlandse innovatie waar iedereen blij mee kan zijn!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel