Home Vincent's Column Theater en nieuwe media gaat dat samen? www.boomchicago.nl en Ruigoord, een multimedia...

0 882

De meeste speelfilms lopen lineair van het begin naar het einde, het meeste onderwijs is nog steeds een leraar voor een klas die iedereen hetzelfde verhaal geeft en in theaters is de interactie tussen spelers en publiek beperkt tot het enthousiast applaudisseren aan het einde. Zou dat met nieuwe media niet anders kunnen werken?

Dit begon met www.BoomChicago.nl , deze super interactieve stand-up comedians, gelokaliseerd op het leidselplein gebruiken sinds deze zomer video en internet. Het publiek wordt voor en tijdens de voorstelling gefilmd en dat wordt misbruikt in allerlei scènes. Zelfs spiegels blijken camera’s. met ‘Your Privacy is our business’ is de toon gezet. Flitsend en iets wat u niet mag missen.

In oktober had ik via Internet kaartjes besteld voor RUIGOORD, aangekondigd als een Multimedia tweeluik van de Toneelgroep Amsterdam Toen wij vorige week aankwamen bij het transformatorhuis op de watergasfabriek bleek dat wij de enige waren op een repetitie want de opening was een week later. Foutje. Wij werden echter als ere gasten behandeld en hebben genoten van de voorstelling, en hoewel alles volgens de regisseuse mis ging was het absoluut bijzonder.

Het toneel is een soort Big Brother huis met 10 verschillende kamers, overal spelen zich scènes af. Camera mensen rennen achter de spelers en het wordt tegen de muur geprojecteerd met vele beamers. Je kunt als publiek rond het huis lopen en toch het geheel in de gaten houden. 

Tijdens de voorstelling worden foto’s op het internet geplaatst en waarschijnlijk wordt het de 30 december ook via het internet uitgezonden. Het perspectief van de camera’s gecombineerd met je eigen observatie werkt fascinerend.

Het verhaal is klassiek, moeder en zoon zijn vervreemd van elkaar, zij komt naar het huis en sterft daar, na gelukkig weer connectie te maken met zoonlief. Maar nu komt het, we zien onze kunstenaar na de sterfscène de ziel van zijn moeder naar het internet uploaden.

Nu is dat conceptueel een uiterst interessant gegeven maar ik moet emotioneel wel aan deze nieuwe mogelijkheid wennen.

Vanavond 20 december is de premiere, het wordt slechts 10 maal gespeeld met max. 200 man publiek per keer. Ik wil over de kostprijs van zo’n productie even niet nadenken maar kan het u rond de kerstdagen als nieuwe media experiment absoluut aanbevelen. Op www.clifcam.com of www.tga.nl vindt u er alles over en anders staat het op www.vincente.nl nog te lezen!

Prettige kerstdagen!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel