Home Uncategorized Rusland grootste internet markt met Nederlandse New Media Magnaat

0 830


Van 14-20 juni gaat we met www.interimic.com en www.marketingfacts.nl op innovatie reis naar Rusland, de snelst groeiende internet markt van europa zowel qua aansluitingen en reclame gelden. Het hoe en waarom vind je in dit artikel. We gaan 20 bedrijven bezoeken waaronder nederlandse internet magnaat Annelies van der Belt die CEO is van het grootste internet www.sup.com media bedrijf met www.krant.ru, www.livejournal.com met 23 miljoen leden in rusland (8 miljoen dagelijkse bezoekers) en de grootste sportkrant. Zij heeft in een vorig leven www.times.co.uk gereorganiseerd en is nu bezig SUP in de vaart der volkeren op te stoten. Ze praat in dit interview over haar achtergrond, Sup, Rusland en de crisis. Onze intro meeting met presentaties van oa Gerard Dielessen, directeur NOS en delegatie leider is hier te vinden (start naar 10 minuten)

Ook zie je mensen als Marco Derksen, marketingfacts, Richard de Booij CEO www.Wannahaves.com, Roeland Stekelenburg (hoofd nieuwe media www.Nos.nl), Roland van het Hoff, oprichter www.seats2meet.nl en Serge Fenenko (Novocortex)  http://www.marketingfacts.nl/berichten/internet_in_rusland_de_markt_is_verdubbeld_en_blijft_groeien/ die vertellen over de redenen waarom ze naar rusland gaan.

(citaat http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090121_marketingfacts_gaat_naar_rusland/
Rusland is nog altijd een grote onbekende. De financiële crisis heeft Rusland zwaar getroffen maar het is ook een land dat een begrotingsoverschot van 9% over 2006 had en een economische groei over de laatste 8 jaar van gemiddeld 6,7% per jaar. Rusland heeft de snelst groeiende internetcijfers van Europa en online reclame budgetten die jaarlijks met bijna 100% stijgen. In 2007 was er een groei in online reclame budgetten van 97%, de prognose voor dit jaar is 85-90%: van $ 369 mln. naar $ 685 mln. exclusief uitgaven aan creatie en productie. Ter vergelijking: de groei van online mediabestedingen in Nederland was dat jaar 29%. En de omvang van de Nederlandse markt bedroeg circa € 729 mln. in 2007.

Volgens cijfers van AC&M Consulting, die als meest accuraat voor de Russische telecomsector worden beschouwd, had Rusland in december 2008 maar liefst 179.540.000 mobiele gebruikers, dat is een penetratiegraad van maar liefst 123%! Van de Russische mobiele gebruiker maakt 11,2% gebruik van het internet via hun mobiele telefoon. Ter vergelijking de cijfers van de mobiele internetpenetratie elders: in the VS 15.6%, Nederland 12.5% en China 6.8%. Zowel het Internet als het mobiele internet in Rusland lijkt behoorlijk wat potentieel te bieden.

De Rusland Innovatie reis zal zich richten op de groeiende internetmarkt, de enorme mogelijkheden op het gebied van advertisement & publishing, marketing, social media en cross media. Gerelateerd aan deze thema’s zullen we bezoeken brengen aan bijvoorbeeld Yandex (Na Google grootste zoekmachine van Europa), Live Journal, Mobile TeleSystems (grootste Russische mobiele operator) en Vkontakte ( russische variant van Facebook, drukst bezochte website in Rusland met 22 miljoen gebruikers). Doelstelling van de Rusland Innovatie Reis is om het onbekende Rusland te verkennen, en geïnspireerd te raken. Als alles volgens planning verloopt vertrekken we op 14 juni en komen we 20 juni weer terug.

Meer info over media http://www.marketingfacts.nl/berichten/internet_in_rusland_de_markt_is_verdubbeld_en_blijft_groeien/

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel