Home In de media Rechtszaak ‘Tesla Autopilot-Boete’ Volledig Overzicht | Zitting, Verdediging, Cijfers & Media

0 6899

Rechtszaak

Op donderdag 8 november 2018 was ik eindelijk (1 jaar later) in Rechtbank Utrecht om twee verkeersboetes (‘Mulderbeschikking’ voor het rijden met handen aan de smartphone) van 10 en 16 oktober 2017 aan te vechten. Toen ik deze boetes kreeg maakte ik tijdens het rijden gebruik van Tesla’s zelfsturingsfunctie Autopilot. Ik was dus zelf niet de bestuurder, maar hield enkel toezicht. Ik reed volkomen veilig volgens de politie en slingerde niet. Het heeft bijna een jaar geduurd, maar ik heb een juridische én maatschappelijke verdediging gepresenteerd bij de rechter. Hieronder vat ik de zitting samen (+conclusie) met mijn gemachtigde Axel Mille van de Nederlandse juridische dienstverlener HelloLaw!

Verdediging

Juridisch

Ik beargumenteerde dat er twee soorten bestuurders zijn: de juridische en de feitelijke, fysieke, bestuurder. De Tesla is in dit geval de feitelijke bestuurder en bedient het stuur, het gaspedaal en de rem. Ik ben zelf de juridische bestuurder die ook verantwoordelijk is en moet ingrijpen wanneer er iets mis gaat en moet zorgen voor de veiligheid. Dat is precies hetzelfde als bij een rij-instructeur of examinator en zijn/haar leerling. Zij mogen wél hun telefoon in de hand hebben.

Maatschappelijk

Aan de andere kant beargumenteer ik ook met cijfers dat  Tesla Autopilot 7 keer minder ongelukken veroorzaakt en 4 keer minder doden. Dat is een heel aardig begin, maar het wordt 10 keer beter vergeleken met mensen. Ook zit 50% van de mensen wel eens met een telefoon in de hand tijdens het rijden. Dat vind ik levensgevaarlijk! Met autopilot is dit een stuk veiliger en rijdt de auto keurig recht. Ik denk dus ook dat de wetgeving voorbereid moet worden op zelfsturende auto’s. Als de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) goedkeurt dat auto’s met goede autopilot software geschikt zijn om op de snelweg zelf te rijden zal de wet over het vasthouden van de telefoon, en later de iPad, ook kunnen veranderen.

Over twee weken (22 november) is de uitspraak.

Bekijk hieronder de slides uit mijn presentatie die ik presenteerde in de rechtbank. Daarin onder andere cijfers over rijden met autopilot vergelijken met andere voertuigen. En bekijk alle videos gebruikt in de presentatie.

In de media

Nuchtere discussie bij Radio 1 & BNR

In de media was veel aandacht voor de rechtszaak. De geluiden waren inhoudelijk all over the place. Een nuchtere discussie en interview bij Radio 1 (Uitzending DIT IS DE DAG: Mag je Appen in een zelfsturende auto?) en een stevige discussie bij BNR (Uitzending 8 november), ik werd een beetje fel.

Radio1

 

Inhoudelijk verslag door AD & Telegraaf

Het AD (Trendwatcher Everts vecht boetes aan voor vasthouden telefoon in ‘zelfrijdende’ auto) en de Telegraaf (Mag je je mobiel gebruiken in Tesla met Autopilot?).

telegraaf

 

Korte quotes bij RTL Nieuws, leuk verslag Editie NL en Autobahn vindt mij een sukkel

Ook minder positieve geluiden. RTL Nieuws vertaalde mijn genuanceerde verhaal tot een paar korte quotes en Autobahn noemt mij een sukkel, denkt dat ik als BN’er dingen wil mogen doen die niet kunnen en ‘hoopt dat de rechter op 22 november in zijn uitspraak de boetes in stand houdt’.

Editie NL deed verslag van de dag.

Rechtszaak EditieNL

 

Onderzoeken

01 – Tesla publishes first quarterly Vehicle Safety report:
In plaats van een ongeluk per 500.000 mile heeft Tesla elke 1.3 miljoen miles een ongeluk en met Autopilot ingeschakeld elke 3.3 miljoen miles. Dus factor 6x minder (en dit rapport is inclusief de near misses, dus het is eigenlijk nog beter).
02 – Eerdere 40% vermindering van ongelukken door autopilot en meer crash rates
03 – VVN Geschokt: bedrijven staan bellen in auto toe

04 – Dit zegt Gartner over de kansen van Autonomous Driving en de huidige positie:

gartnercycle

“A number of signs of moving into the Trough of Disillusionment have occurred in the past year. The adoption of autonomous vehicle technology will develop in three distinct phases — automated driver assistance, semiautonomous and fully driverless vehicles. Each phase will require increasing levels of technical sophistication and reliability that rely less and less on human driving intervention. Automotive companies, service providers, governments and technology vendors (for example, software, hardware, sensor, map data and network providers) should collaborate on joint research and investments to advance the required technologies, as well as work on legislative frameworks for self-driving cars.

Furthermore, educate all constituencies of the benefits of self-driving vehicles. Consumer education is critical to ensure that demand meets expectations once autonomous vehicle technology is ready for broad deployment. Specific focus must be applied to the transitional phase, where autonomous or semiautonomous vehicles will coexist with an older fleet of nonautonomous vehicles.

Autonomous vehicles will have a disruptive impact on some jobs, such as bus, taxi and truck drivers. Develop policies and programs to train and migrate employees that will be affected by automation to other roles.

Benefit Rating
Transformational

Market Penetration
Less than 1% of target audience

Maturity
Emerging”

 

– Vincent Everts, Nederlandse trendwatcher op het gebied van digitale innovatie | Meer over Vincent

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel