Home Vincent's Column Politici inspireren door gebruik van mobiele technologie in campagne!

0 3453

2002 was een compleet ICT en beurs rampjaar, de economie holt achteruit, internationaal zijn er overal donkere wolken te bespeuren en de nationale politiek was vorig jaar wel opmerkelijk maar niet een positieve bron. Is er dan nog iets inspirerend’s te melden over gebruik van ICT in Nederland?

Op het gevaar af een te positief verhaal te houden hier (moet een kolom niet kritisch en negatief zijn). Ik vond eigenlijk de manier waarop de verkiezingen werden gecoördineerd positief . Wouter Bos organiseerde de campagne via zijn Palm en SMS’jes. Leuk en actueel, maar het CDA deed het nog even wat steviger en professioneler en gebruikte voor alle ministers en parlementariërs een BlackBerry (een licht GPRS toestel met een superslim toetsenbord waar je continue je e-mail en agenda op ontvangt).

Nu was ondergetekende hier projectleider van dus helemaal onbevooroordeeld maar ik durf te concluderen dat dit echt een goed voorbeeld was van slim gebruik van technologie. Het project was opmerkelijk vanwege een paar redeneren. Ten eerste omdat slechts 3 dagen voor kerstmis het idee geboren werd uit het brein van de Penningmeester van het CDA die de BlackBerry net daarvoor had gezien en die de CDU in Duitsland had gevolgd waar deze partij hetzelfde deed met de 9110 van Nokia.

Ten tweede omdat binnen een dag het CDA een beslissing had genomen om de BlackBerry ’s aan te schaffen (de nieuwe besluitvaardigheid!) en binnen 3 dagen 100 BlackBerry compleet geïnstalleerd met compleet CDA adressenboek, relevante bookmarks als teletekst, ANP en overige kranten thuis lagen bij alle ministers, parlementariërs, campagnevoorlichters en partijtop. Dit door een bloed, zweet en tranen samenwerking tussen www.O2.nl , www.Interimic.nl , www.Cysonet.nl en www.GPXS.nl die niet veel hebben gemerkt van Kerstmis.

Tussen kerst en nieuwjaar leerde de meeste politici er zelf mee aan de slag te gaan al werden er 15 persoonlijk kort thuis geïnstrueerd om een soort kritische massa te creëren. Ik had natuurlijk geen idee of dit soort nieuwerwetse ideeën aan zou slaan binnen het CDA maar binnen een paar dagen zat iedereen met elkaar mobiel te emaillen alsof ze nog nooit anders hadden gedaan. Bijna alle bewindslieden gebruikte hem zelf, 90% van de parlementariërs en de rest van de organisatie putte er veel praktisch nut uit. Jan Peter Balkenende gebruikte zelf al een Ipaq en dankzij de Live push e-mail en het handige toetsenbord was de BlackBerry bij iedereen direct operationeel en nam het snel een centrale plek in bij de campagne organisatie.

 

Wat wordt er dan mee gedaan in een dergelijk campagne? Het CDA stond natuurlijk electoraal op winst en moest vooral geen fouten maken. De uitdaging was om alle kandidaten met 1 stem te laten spreken en vooral niet in de media allerlei tegengestelde meningen gaan verspreiden terwijl ze overal in het land op bezoek waren. Interne communicatie en afstemming waren daarmee superbelangrijk. Nu kun je wel gaan bellen maar de voice mail van de belangrijke personen zaten om 10 uur al vol en de Pc’s zijn tijdens campagne alleen sávonds te gebruiken. Mobiel E-mail bleek handig.

Allereerst werd de nieuwsvoorziening goed geregeld. Een mediawatch team selecteerde alle relevante berichten uit het nieuws en stuurde dat een paar keer per dag rond. Iedereen had ook voortdurend de ANP en Teletekst site tot hun beschikking. Verder werden de dagthema’s aan het begin van de dag uitgebreid aan alle kandidaten toegestuurd met essentiële vragen en antwoorden die ook zeer snel geactualiseerd konden worden als bleek uit een debat of spreekbeurt dat er aanvulling nodig was. Men leerde snel van elkaar. De CDA top en experts gebruikte het apparaat om de standpunten van de partij duidelijk in te vullen en daarna te verplaatsen. Hierdoor kon bijvoorbeeld bij interessante momenten zoals het aankondigen van Cohen als minister president kandidaat binnen 15 minuten een coherente en intern afgestemde visie worden gecommuniceerd (We willen graag in Debat!) terwijl Zalm pas na 3 uur reageerde. Bos zei dat hij zijn kandidaten niet aan een touwtje had maar bij het CDA zat iedereen stevig aan elkaar vast.

Ook werden praktisch zaken zoals spreekbeurten voor kandidaten en duizenden details snel onderling geregeld als er weer geschoven moest worden. Tienduizenden Emails werden verstuurd en als er een BlackBerry uitviel dan bleken de kandidaten er zo verslingerd aan te zijn dat hemel en aarde bewogen moest worden om snel een nieuwe te krijgen.

 

De campagne ging goed. Nu de formatie aan de gang is wordt het middel nog net zo intensief gebruikt en gaan ook alle eerste kamerleden ermee aan de gang om het in de staten verkiezingen te gebruiken. Wat de campagne en politici in mijn mening aantoonde is dat mobiel E-mail als middel om samen te werken eigenlijk snel onmisbaar wordt. Je moest zo snel inspelen op nieuwe peilingen, uitspraken, aanvallen en daar als partij concrete antwoorden op te geven. Effe wachten was er niet meer bij en vage antwoorden zijn uit.

Ik vond de manier waarop Maurice de Hond Internet panals gebruikte om dagelijks voorspellingen te doen en bijna 2 weken voorliep op trends (en de traditionele opbellende bureau’s stevig te kijk zette) geweldig. Verder was het onvoorstelbaar hoe de stemwijzer aantoonde dat er een zeer mistige relatie was tussen wat mensen echt stemde en wat ze van specifieke onderwerpen vonden. Als laatste liet het programma ‘ben jij mijn stem waard’ een facinerend voorproefje zien wat real time terugkoppeling van het kiezersvolk aan de politici gaat betekenen.

Als politici een goed voorbeeld geven om door middel van mobiele technologie betere besluiten te nemen, in kortere tijd, die gedragen worden door de hele achterban dan is dat  beter dan honderden miljoenen subsidie aan een R&D project!

Mobiele E-mail is nu verkrijgbaar voor de massa”voor weinig’ via Imode, Vodafone Live en zelfs WAP! Professioneel via KPN’s Lucio, PDA’s met Bluetooth connecties en natuurlijk de BlackBerry. Dit alles dank zij het grootschalig beschikbaar komen van het always on GPRS verbinding tegen lage kosten. Overal in de gezondheidszorg worden nu pilots gedaan en monteurs lopen overal met connected apparaten rond. Bedrijven zijn na mijn mening stevig bezig om snel goede geintegreerde en geinformeerde besluiten te nemen op de werkvloer en die administratief direct te verwerken en daarmee kosten sterk te besparen. Dit klinkt misschien allemaal niet zo dramatisch maar is erg nuttig. Daarnaast worden er momenteel 12.000 ADSL lijnen per week aangelegd en WIFI stroomt over het land heen.

Mijn conclusie is dan ook: 2003 wordt het jaar dat we gewoon met de nieuwe technologie stevig aan de slag gaan.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel