Home Bedrijven en personen Oude rocker Erwin Blom over de invloed van tech op muziek

Erwin Blom

Ik werd gevraagd om een presentatie te geven bij rechtenorganisatie Sena, die (inter)nationale artiesten vertegenwoordigd, over de invloed van high tech op de muziekindustrie in de laatste 20 jaar.
Ik kwam daar oude rocker Erwin Blom tegen. Erwin is voormalig VPRO digitaal directeur en introduceerde Twitter in Nederland. Zijn dochter Pip Blom werd op haar 16e een moderne artiest die op TechCrunch gefeatured werd.

Erwin Blom

Met Erwin bespreek ik de ontwikkelingen in de muziekindustrie in de afgelopen 30 jaar. Hoe het tegenwoordig als artiest mogelijk is om zelf je muziek uit te brengen, te distribueren, verkopen, te promoten en fans voor je te winnen. Je bent als artiesst niet meer puur afhankelijk van platenmaatschappijen en de radio. Zijn dochter Pip Blom is hier het perfecte voorbeeld.

Maar ook voor bestaande artiesten met al veel fans liggen er nog heel veel mogelijkheden. Ze doen er nu volgens Erwin te weinig mee. Erwin noemt als voorbeeld een abonnementsdienst van muzikanten voor hun trouwwe fans. Of zoals hij het zelf liever noemt: een moderne fanclub. Maar ook wat betreft auteursrechten heeft Erwin nieuwe ideeën. Verder roemt hij nog even zijn favoriete uitvinding: Spotify en bespreek ik met hem hoe auteursrechten in 2015 geregeld zouden moeten worden. Hij is erg blij met de ontwikkelingen waarbij de artiest zelf meer macht krijgt over zijn eigen muziek.

Pip Blom

Op haar door Kickstarter gefunde 3-snarige gitaar begon ze op 16-jarige leeftijd muziek te maken. Opnemen deed ze met een simpele microfoon op een Macbook Pro met gratis software. Haar muziek uploadde ze naar Bandcamp en YouTube waardoor ze werd opgepikt door TechCrunch. Hierdoor bereikte Pip Blom tienduizenden mensen die haar muziek normaal gesproken nooit gehoord zouden hebben. Een mooi verhaal!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel