Home Vincent's Column Organisatie van een huwelijk

0 3755

Ik wilde u even een update geven over ons huwelijk. Na 45 jaar het zorgvuldig vermeden te hebben ga ik het toch maar eens de eerste keer proberen. Maar wat een werk is het om zo’n evenement organiseren dus ik heb de hulp maar ingeroepen van het internet.

 

Het low tech en frustrerende gedeelte was het contact met de overheid. Aangezien mijn vriendin Amerikaanse is wilde ze graag na 10 jaar hier te zijn de Nederlandse nationaliteit want ze wil dolgraag meestemmen met zaken als het Europese referendum waar ze veel fanatieker over was als ikzelf. Wij gingen welgemoed fysiek naar het gemeentehuis om ons te verloven maar toen bleek dat je toestemming moest hebben van de vreemdelingendienst wat een interessante gewaarwording was en waar ze een paar maanden over deden.

 Ook bleek dat er een wetje in de maak was om te verbieden dat je naast het nieuwe Nederlanderschap ook nog je originele nationaliteit kon houden wat nu de normale procedure is als je trouwt. Deze wet was al naar de 2e kamer gestuurd, ook al kon ik het op de 2e kamer website nergens vinden, en als de 1e kamer het aanneemt dan is haar kans op een dubbele nationaliteit verdwenen dus we moesten opeens grote haast maken. Ons huwelijk werd een moetje van Ria Verdonk. Ieder kamerlid wat ik vroeg naar de reden voor deze wet kon me er eigenlijk niet een redelijke verklaring voor geven. Mompelde iets over committent, bruiden die de taal niet kende maar daar had mijn vriendin met goed gevolg de inburgeringcursus voor gevolgd waar vragen in voorkwamen die een gemiddelde Nederlander never nooit zou kunnen antwoorden.

 

Maar goed, toen kwam het leuke gedeelte, de organisatie van het feest. Ik kwam tot de conclusie dat er geen goede website was om de organisatie van het huwelijk uit handen te nemen dus ik ben met 2 aardige webbouwers, een voor vormgeving en organisatie en de andere voor de databases  maar zelf iets gaan bouwen. Ik besloot de uitnodigingen met email te doen. Een huwelijk is een complexe zaak met veel verschillende evenementen en locaties. Alle gasten moesten worden uitgenodigd voor het juiste evenementen met de juiste titulatuur en direct alle relevante informatie krijgen. Ze kregen een persoonlijke email met een link voor de trouwsite waar ze dan direct konden RSVP’n zodat ik direct wist wie wel en niet kwam.

 

Nou dat heb ik geweten. Ik hoorde dat Kamerleden beledigd waren dat ze via Email werden uitgenodigd door de Amerikaanse Ambassadeur Sobol om Bush te ontmoetten maar een aantal van mijn (oudere) gasten vonden dat ook geen stijl. De meeste gingen wel naar de website, keken naar alle leuke dingen maar stuurde dan doodleuk een emailtje dat ze wel of niet kwamen i.p.v. de RSVP mogelijkheid te gebruiken. Dat was nou juist niet de bedoeling want de administratie van zo’n evenement is een giga klus en een actuele gastenlijst voor de 6 verschillende momenten van het huwelijk komt er nu uitrollen.

 

Ik ben nu iedereen aan het vragen om iets over zichzelf op de site te vertellen en een paar trouwfoto’s van hun eigen huwelijk te uploaden. Al die foto’s verwerken we in de taart die de bakker www.detaartvanmijntante.nl gaat maken . Men kan ook van te voren aangeven welke gasten men even wil spreken en die kunnen dat dan ook weer zien dus dat wordt een leuke receptie met veel netwerken hoop ik.  De receptie in MediaPlaza is ook via een video stream te volgen en als mensen niet in het land zijn dan kunnen ze in het internet café via een chat of skype ons toch feliciteren. Natuurlijk kun je de cadeaus uitzoeken, foto’s bekijken, een videootje uploaden voor het gastenboek etc.

 

Het wordt een mooi feest maar hoe deden mensen al dit soort dingen zonder internet?

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel