Home Bedrijven en personen Online identificeren is nog steeds een drama, maar het gaat veranderen!

Online identificeren is nog steeds een drama, maar het gaat veranderen!

We leven in Nederland nog steeds in het eID-stenen tijdperk. Om ons online te identificeren hebben we nog steeds een hele verzameling usernames en passwords nodig. Gelukkig kunnen we ons dankzij de smartphone ook steeds vaker met een vingerafdruk identificeren maar het is en blijft nog steeds een heel gedoe. Natuurlijk hebben we voor de overheid met 12 miljoen gebruikers DigiD om mee in te loggen, maar het moet toch zoveel beter kunnen! Als je net als ik in Estonia bent geweest en met eigen ogen ziet hoe het óók kan dan kun je niet anders concluderen dat we in Nederland nog steeds in een eID-stenen tijdperk leven.

Gelukkig is er op dit gebied veel aan de hand. Een aantal grote spelers zijn bezig om het identificeren een stuk makkelijker te maken. Een voorbeeld is Digidentity, ik sprak eerder met de CEO Marcel Wendt.

Mr. Identity Jaap Kuipers en Max Snijder in Digital Transformation

Jaap Kuipers alias Mr. Identity is de specialist op het gebied van Elektronische identiteiten. Hij is ook de initiatiefnemer van het Platform Identity Management Nederland, het grootste Nederlandse platform op het gebied van identity management. Hoe gaan we ons binnenkort online identificeren? Omdat we ons steeds meer gaan identificeren met onze lichamelijke kenmerken heeft hij biometriespecialist Max Snijder meegenomen. Want identificeren met het oog, met een selfie en met onze vingerafdruk is vrij bekend. Maar computers kunnen ons ook identificeren aan de hand van ons typgedrag. Hoe gaan we ons identificeren? Binnen welke termijn? Wie nemen het initiatief en welke checks and balances moeten worden ingebouwd?

Luister de hele uitzending met ook aandacht voor 3DKanjers

Bekijk ook mijn interview na afloop van de uitzending

Digitaal Zakendoen & eID

Jaap Kuipers organiseert op 15 en 16 juni het congres ‘Digitaal Zakendoen & eID’. Het is een tweedaags congres dat dieper in gaat op invloedrijke trends in digitaal zakendoen en de wijze waarop we in Nederland daarop in kunnen spelen. De tweede dag staat in het teken van eID en hoe je met een digitale ideniteit makkelijker zaken kunt doen. Er zijn workshops en talks van o.a. de drie zwaargewichten Mark Bressers (EZ), Steven Luitjens (BZK) en Jasper Mutsaers (RvIG).

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel