Home Vincent's Column Narrow Casting. Voorspel tot minority report?

0 1167

Vorige week was het technische brein van de film minority report  John Underkoffler in Nederland bij de Emerce E-day.  Tom Cruise woont in 2050 en is daar een detective en vangt moordenaars voordat ze de misdaad gepleegd hebben. Het is een film met de meest geweldige gadgets en overal in de film zijn tientallen gepersonaliseerde schermen te zien die schreeuwen om aandacht. Door middel van een iris scan krijgt iedereen persoonlijke reclame. Als Tom bijvoorbeeld de GAB binnenkomt dan weet de virtuele verkoopster wanneer hij het laatst is geweest en vraagt hem of het T-shirt is bevallen.

 De wereld van Minority Report is echt een nachtmerrie want het leidt daar tot een big brother wereld die ongekend is. Wat er uit de brein van John komt hoe we met die technologie omgaan duurt nog even om uit te komen maar een aantal trends die in de film wordt getoond worden snel werkelijkheid.

 

Het telegraaf concern nam bijvoorbeeld vorige week voor een paar miljoen een 40% belang in Media Librium. Dit bedrijf exploiteert een narrowcasting netwerk bij McDonald winkels. Narrowcasting staat voor een netwerk van digitale schermen die vanuit een centraal punt kunnen worden aangestuurd en die snel en flexibel programma’s verspreiden. Dat kan amusement zijn, productinformatie, reclame of publieke informatie en alle schermen zijn meestal via breedband aan de centrale computer gekoppeld die weet wat de lokale situatie is en die snel alle kan aanpassen.

 

Tot mijn schrik bleek dat er bij de McDonald maandelijks 6.4 miljoen unieke bezoekers komen die ook nog gemiddeld 2 maal eten dus voor de volksgezondheid lijkt het me een ramp maar voor adverteerders is het een spannend avontuur om te kijken of dit medium nu werkt.

 

U ziet al die schermen steeds meer om u heen. Bij alle tankstations is het standaard om een scherm bij de kassa of ingang nerveus de laatste product aanbiedingen te laten zien, of bij de bijenkorf en de ABM-AMRO bank. Alle grote bedrijven die het nog niet hebben zijn bezig om het te implementeren of er serieus na te kijken.

 

Het blijkt ook vaak goed te werken. In de UK heb je Tesco, het Albert Hein equivalent waar ze al ontzettend veel van dit soort grote schermen hebben opgehangen. Het  blijkt dat 70% van de aankoopbeslissingen door de consument worden genomen in de winkel. Als je een spotje neemt van 30 seconden voor rond de 25.000 pond dan heeft dat vaak een verdubbeling van de sales tot gevolg. Tel uit je winst. Fabrikanten betalen de reclame, Tesco verkoopt meer en het narrowcasting netwerk kost hen niets.

 

Wannahaves, o.a. bekend van de Gadget site en het programma hebbedingetjes is bezig om maar liefst 4000 schermen bij de MediaMarkt te implementeren. Een advertentie van een dure Canon camera die tussen het gadget product nieuws werd gedraaid gaf een verdrievoudiging van de sales. Ze zijn ook nog bezig 9000 taxi’s te voorzien van LCD schermpjes in de hoofdsteunen waardoor de adverteerders maandelijks weer 2.2 miljoen passagiers kunnen bereiken die toch niets beters te doen hebben dan het scherm te bekijken.

 

Ik verwacht dat we in de toekomst steeds meer keuzes hebben of we TV reclame willen zien dankzij de harde schijf recorder. Aan de andere kant zullen we steeds minder keuze krijgen als we ergens fysiek aanwezig zijn om deze schermen en advertenties te vermijden.

 

Adverteerders en reclame wereld zullen steeds beter worden ons de juiste boodschap voor te schotelen op het juiste moment. Wordt NarrowCasting een soort Google medium waar de advertenties discreet klaar staan naast leuke nuttige programma’s als de gebruiker interesse heeft of worden we straks gillend gek zoals in de film minority rapport?

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel