Home Vincent's Column Man of the year 2006: The internet gebruiker

0 3303

Time magazine opende deze week met de verkiezing van de man van het jaar 2006 en kwam met een verassende uitkomst. Jij bent het. Ja jij luisteraar. Tenminste als je participeert in de creatie van het web versie 2.0 . Het web is veranderd van een plek waarin een beperkt aantal mensen en bedrijven een groot aantal mooie pagina’s maakten voor de gebruiker, naar een plek waar honderden miljoen mensen over zichzelf vertellen en interacteren. Het net is de afgelopen 2 jaar in sneltreinvaart sociaal geworden en wordt voor een flink gedeelte gevormd door de gebruikers zelf.

Dat zijn dus alle mensen die iets actief doen op internet. Bijvoorbeeld de 1.6 miljoen mensen die een hyves account hebben en daar over hun vrienden, werk, hobby’s, en familie vertellen. Of de 600.000 sugababes girls die vaak wild bezig zijn uit te vinden wie ze zijn en je dat uitbundig willen laten zien, tezamen met slechts 400.000 superdudes want jongens schrijven toch echt minder graag dan de meiden. Daarnaast de miljoenen kinderen op Habbo hotel die hun eerste stukje real estate bouwen of de 6 miljoen mensen die dagelijks op MSN veel tijd doorbrengen. En de Handel wordt al miljoenen keren gedaan op www.marktplaats.nl of speurder.nl

Het internet wordt steeds meer een interactie platform. De content ben jij. De reacties die je geeft op www.geenstijl.nl zijn net zo belangrijk als de nieuwtjes zelf en de reviews die je schrijft op www.vergelijk.nl zorgen dat producten snel lopen of een flop zijn. O ja en de miljoen mensen die nu in Nederland een web-log hebben over alles wat ze zelf belangrijk vinden, ook al is volgens gartner het verschijnsel over de top en zal het niet veel verder groeien dan 100 miljoen wereldwijd. En het web heeft nu een miljard ogen met iedereen die foto’s plaatst op websites als www.flickr.com of de video’s op youtube.com.

2006 is het jaar van de gebruiker die zelf dingen doet . Hij staat centraal en vult alle hoeken en gaten. De absolute meerderheid is gewoon te treurig voor woorden maar dankzij de stemmende internet gebruiker komen de goede dingen snel naar boven. Hoewel goed? Het is vaak ongelofelijk stupide wat de internet gemeenschap mooi vind. Als je kijkt naar de platte commentaren en de rare idiote filmpjes die bovenaan staan dan vraag je je af of er nog hoop is voor de mensheid maar dat is de consequentie van de democratisering van de media. Aan de andere kant komt het briljante van mensen ook snel naar boven en vind dan vaak zijn weg naar de gewone media.

Is iedereen nu trouwens actief geworden? Wat is de plaats van onze gekoesterde couch potato? Gelukkig variëren onze rollen. We zijn ook erg vaak passief. Bij elk nieuws onderwerp wordt er vaak niet meer dan 50 maal gereageerd en kijken tienduizenden anderen er rustig naar.

Maar wat ik nu nog moet doen in 2007? 10 jaar geleden was ik een internet evangelist en vertelde enthousiast over wat er ging gebeuren, de laatste paar jaar was ik trendwatcher die vooral keek wat er nu op het web ontwikkeld werd en daarover verhaalde. Maar nu is de internet gebruiker zelf de grote kampioen die een flink gedeelte van de 1.5 uur die hij of zij per dag op het web doorbrengt vult met zelf dingen te maken en het zelf vaak het beste weet. Misschien is de aanpak van global warming voor de komende 5 jaar het volgende onderwerp.

Internet zit nu diep in de haarvaten van de samenleving. Er zijn nog een paar mensen die het niet gebruiken of er de balen van hebben vanwege de oppervlakkigheid of de onzin die er te vinden is.  Internet is nu zo goed en slecht als de mensen die het gebruiken . Het heeft de problemen in de wereld geheel niet opgelost want mensen kiezen zelf wat ze graag wel of niet willen horen en doen. Maar het heeft het leven wel een stuk verrassender gemaakt.

Ik zit dankzij dat internet 2.0 nu in zweden in een living food centrum in de middle of nowhere vakantie te houden en kan deze kolom schrijven omdat er gratis wifi op te pikken is.  Ik vind daarom de gebruiker van internet de juiste winnaar van de man van het jaar.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel