Home Uncategorized Lubbers verzorgt 201 van de 335 snelladers langs de snelweg laadstation. 'Er...

0 5350

nvesteringsmaatschappij oud-premier mag meer laadpalen neerzetten
________________________________

15 May 2012
AMSTERDAM (Energeia) – Fastned, de snellaadstation-dochter van Breesaap,
de investeringsmaatschappij van oud-premier Ruud Lubbers, verwerft van
Rijkswaterstaat (RWS) 29 extra concessies voor het exploiteren van
snellaadpalen langs snelwegen. De extra vergunningen komen bovenop de
173 concessies die Fastned eerder dit jaar bij de overheidsdienst in de
wacht sleepte. Fastned ‘won’ de extra vergunningen in de loting die RWS
onlangs organiseerde voor het verdelen van een tweede tranche van
concessies. De ANWB, met al 11 concessies voor snellaadpalen van RWS op
zak, haalde in de tweede ronde nog eens 27 concessies binnen. Ook de
overige vier marktpartijen die meededen aan de eerste ronde vielen bij
de tweede ronde (weer) in de prijzen, zo blijkt uit een toelichting van
RWS aan Energeia.

Een snellaadstation zoals Fastned dat voor ogen staat. Volgens RWS “een
mooi toekomstbeeld, maar niet voor morgen”. (Bron: Fastned)

Voor de verdeling van concessies voor snellaadpalen op de 335
‘verzorgingspunten’ die RWS langs de Nederlandse snelwegen heeft
(tankstations, wegrestaurants, solitaire parkeerplaatsen), dienden de
zes marktpartijen totaal 459 aanvragen
<http://www.energeia.nl/news.php?ID=48273> in. Samen verwierven ze bij
de eerste verdeling van concessies begin dit jaar al 201 vergunningen.
Naast de 173 concessies voor Fastned en de 11 voor ANWB haalde Mr Green,
leasemaatschappij voor elektrische auto’s, er toen 10 binnen, consultant
Greenflux 6, en New Motion 1.

In dit laatste samenwerkingsverband van Stichting Doen en Tendris neemt
ook netwerkbedrijf Alliander deel. Alliander-netbeheerdochter Liander
hoopte toen ook concessies in de wacht te slepen maar greep mis. In de
tweede ronde verlootte RWS nog eens 93 concessies. Liander won er daar
een van. Grote winnaar was op nieuw Breesaap/Fastned, met 29 concessies,
op de voet gevolgd door ANWB (27 concessies). Greenflux, Mr Green en New
Motion sleepten in ronde twee respectievelijk 17, 13 en 7 vergunningen
in de wacht, zo licht RWS-woordvoerder Frank ten Wolde toe aan Energeia.

Ten Wolde geeft aan dat met de concessies zoals ze nu zijn verdeeld er
in Nederland “voor de komende jaren absoluut een dekkend netwerk van
snellaadpalen zal ontstaan”. Of dit netwerk tegen 2020 -als er naar
schatting van Agentschap NL 200.000 elektrische auto’s op de Nederlandse
wegen rondrijden- ook nog toereikend zal zijn, zal volgens hem dan
blijken: “Met gemiddeld één tot twee snellaadbeurten per auto per week,
neemt de gebruiksdruk op die laadpalen dan wel steeds meer toe. Maar de
kans is groot dat de actieradius van elektrische auto’s dan groter is
dan nu, waardoor de hele situatie weer anders wordt.”

RWS overlegt nu trouwens met alle concessiehouders over de nadere
invulling van hun plannen, om er voor te zorgen dat de “doorstroming”
van verkeer op de verzorgingspunten in kwestie niet in het geding komt.
“Het moet straks niet zo zijn dat er bij zo’n punt files ontstaan
doordat er een stelletje elektrische auto’s staat te wachten om op te
laden”, aldus Ten Wolde. Bij een aantal verzorgingspunten zal er volgens
hem wat “gras” moeten verdwijnen om ruimte te maken voor de laadpalen en
bijbehorende parkeerplaatsen. Juist vanwege de beperkte ruimte op de
meeste verzorgingspunten ziet hij de complete snellaadstations die
Fastned voor ogen staat -inclusief zonnepanelen op de glazen
overkapping- niet zo snel verrijzen: “Dat is een mooi toekomst beeld,
maar niet voor morgen.”

Directeur Bart Lubbers van Breesaap legt aan Energeia uit dat de
maatvoering van een laadstation per locatie zal worden bekeken in
overleg met RWS: “Op de ene locatie is er meer ruimte dan op de andere.”
Op de eigen website geeft Fastned ook aan te verwachten dat “een groot
gedeelte van het netwerk voor eind 2012 operationeel zal zijn”. Wanneer
met de bouw van het eerste station wordt begonnen, kan Lubbers nog niet
zeggen: “Dat hangt af van wanneer we de vergunningen binnen hebben.”
Maar ook geeft hij aan dat RWS bij het verlenen van een vergunning als
voorwaarde stelt dat het laadstation in kwestie binnen 18 maanden in
bedrijf moet zijn.

Lubbers heeft er alle vertrouwen in dat de mogelijkheid om een
elektrische auto bij een snellaadpaal in 20 minuten op te laden, zal
leiden tot een doorbraak in elektrische mobiliteit en de daaraan
gerelateerde services industrie. Met die visie stak Lubbers in 2010 al
geld in TU-Delft spin-off Epyon, producent van snellaadstations.
Overigens vindt Lubbers de schatting van 200.000 elektrische auto’s op
de weg tegen 2020 van Agentschap NL “vrij optimistisch”. “Maar met de
helft valt er ook goed geld te verdienen”, aldus de zoon van oud-premier
Ruud Lubbers tegen Energeia op een bijeenkomst
Image posted by MobyPicture.com
– Posted using MobyPicture.com

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel