Home Vincent's Column Kilometerheffing versie 2.0 De Nouwen methode

0 1015

 Kilometerheffing is alive and kicking. Over 2 weken komt de commissie Nouwen met een rapport waar een warm pleidooi wordt gehouden om kilometerheffing in te voeren. Nouwen is de voormalig directeur van de ANWB die samen met de telegraaf stevig actie voerde tegen Netelenbosh en haar tolpoortjes wat toen onder de naam rekeningrijden bekent stond.

 

Dat leidde in het jaar 2000 vervolgens tot de instelling van de commissie Pieper, waarvan ik deel uitmaakte, die het rapport mobimiles schreef, later hernoemt door het kabinet tot kilometerheffing. Dit werd tot onze verbazing goed ontvangen maar een jaar later bij de start van het eerste kabinet balkenende de nek werd omgedraaid onder het motto eerst bewegen dan beprijzen.Wat zijn nu de overeenkomsten met het Pieper rapport? De commissie Nouwen bepleidt ook een landelijk systeem waar het hebben van een auto goedkoper wordt doordat allerlei belastingen worden afgeschaft en je gaat betalen per kilometer. Verder betaal je meer tijdens de spitstijden en op plaatsen waar het druk is en minder voor een milieuvriendelijk auto. In het rapport zal het Centraal Bureau voor de Statistiek  verklaren dat de files hierdoor met 35% naar beneden gaan en dat het 20 miljard per jaar gaat opleveren.  

 Het verschil is dat de invoering niet in 2007 is maar in 2014 is en dat er om toch maar op te schieten vanaf 2008 op 30 plaatsen tolpoorten worden geplaatst op de drukke gebieden wat mij nog een complexere oplossing lijkt. Verder was bij ons de techniek nieuw en controversieel maar is dat in dit rapport veel minder prominent. Inmiddels gelooft iedereen wel dat het werkt.

 

Het rapport Nouwen is dus een combinatie van de rekeningrijden en kilometerheffing plannen en een invoering die 7 jaar is uitgesteld. Het gaat niet om nieuwe inhoud maar vooral de manier waarop alle organisaties erbij worden betrokken. Alle belanghebbende van Anwb tot werkgevers en werknemers zaten in de commissie Nouwen en juist het maken van een verklaard tegenstander tot voorzitter was was een geweldige move. Polderen is nog steeds de enige manier van werken die werkt.

 

In 2000 was het voor alle deskundige al duidelijk. Als je de zaak in beweging wil brengen moet het duurder worden om tijdens de spits te gaan rijden. De politici zagen dat ook wel in maar als de hele maatschappij zich tegen je keert als je het wil invoeren dan wordt je gewoon keer op keer afgebrand.

 

We zijn nu 5 jaar verder en de files zijn weer met 25% toegenomen. Inmiddels zijn er nu ook veel voorbeelden in London, Singapore en zelfs Duitsland dat de systemen werken en ook het verkeersleed duidelijk verminderen.  De grootste sceptici van toen, dhr hofstra van de VVD is nu een enthousiast voorststander en dient moties in om de minister op te jagen. Minister Peis die in 2002 een variant deed van ‘Read my lips, no more kilometerheffing’ heeft een 180 graden draai gemaakt en zegt eerlijk ”sorry het is nodig’ en we gaan het invoeren.

 

Voor mij is de harde leerervaring (weer) dat het er niet om gaat om gelijk te hebben maar gelijk te krijgen. Nederland heeft een bijzondere complexe en langdurige manier om beslissingen te nemen en het is een wonder dat er af en toe iets gebeurd.. Iedereen klaagt erover dat het land op slot zit en dat besluiten nodig zijn maar keert zich vervolgens vol enthousiasme tegen een plan om zijn of haar belangen te verdedigen.

 

De techniek van kilometerheffing zullen we helaas niet maken hier en exporteren zoals voorzien door de commissie pieper in 2000.

 

Wel hoop ik dat de Nouwen methode leidt  tot echte actie en dat in 2008 als de eerste spade in de grond gaat het protestmonster niet weer zijn lelijke kop opsteekt en de politici maar weer een nieuwe commissie instellen. Tegen die tijd is file weer 25% langer en koop ik een high tech auto die zelf zich door de file kan heen manouvreren

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel