Home Vincent's Column Kilometer heffing gaat echt door!

0 3087

De laatste 2 weken ben ik bezig om te zien hoe het rapport pieper over Mobimiles in de Nederlandse praktijk wordt geïmplementeerd en het is wel eens aardig om een aantal observaties met u te delen.

Allereerst als ik aan mijn vrienden, collega’s en familie vertel dat ik werk aan dit project kijkt iedereen me met grote verbaasde ogen aan. Mobimiles? Kilometerheffing? Dat project gaat toch niet door?

En hoe vaak ik het ook vertel, zeer veel mensen beseffen niet dat de regering het officieel heeft besloten in een stevige brief van Netelenbos aan de 2e kamer waar ze verteld dat rekeningrijden gelukkig niet doorgaat maar Kilometerheffing wel, waardoor in de periode 2004-2006 iedere personen auto een kastje krijgt wat registreert hoeveel je rijdt en dat de wegenbelasting vervangen gaat worden door een afrekening die o.a. bepaald wordt door de hoeveelheid kilometers die je rijdt.
Op een of andere manier heeft het heftige verzet tegen het hoger maken van de kilometerprijs op drukke tijden en plaatsen van de VVD door de communicator Hofstra geweldig in de publiciteit gewerkt waardoor in mijn bescheiden opinie iedereen denkt dat het project afgeblazen is. Dus op PR gebied is er nog een hoop te doen

Maar ondertussen zijn er wel al honderen ambtenaren van vele ministeries en externen bezig om alle aspecten van het project Kilometerheffing uit te werken. Ik ben eigenlijk verbaast over de enorme druk die er op de ketel wordt gezet, er worden vakanties afgezegd, ik krijg van ambtenaren om 11.00 s’avonds emails met stukken, presentaties, aandachtpunten.

Niet het beeld wat ik had van ministeries. Maar de minister heeft dan ook aangekondigd aan de 2e kamer dat er in october alweer een detaillieerde rapportage zal zijn over de voortgang van het project en de belofte van de minister lijkt wet binnen het ministerie.

Zelfs de werkmethodes zijn innovatief. Ieder lid werkt met een webbased projectinformatie systeem gebaseerd op www.ViaDesk.nl wat ik in een vorige kolom heb besproken, waardoor alle betrokken personen altijd op alle plekken de meest actuele informatie, documenten, adressen en budgetten van het project bij de hand hebben.

Je ziet ook dat, ook al werkt de techniek prima, voordat een complexe organisatie zo’n systeem accepteert dat er flink wat gediscussieerd wordt over veiligheid, beheer, organisatie en allerlei andere belangrijke zaken. Het is dan een kwestie van volhouden en je hebt een aantal idioten nodig die er enthousiast voor blijven strijden, zoals ik dus.

Wel merk je dan dat het Internet nooit meer is geweest dan een leuk langzaam naslagwerk. Verkeer en Waterstaat besteed de UMTS veilingen uit, legt grote verkeersnetwerken aan en is het centrum van het telecommuncatie beleid maar om een goede snelle Internet verbinding op de werkplek te hebben dat is nog een heel probleem. Ik kan thuis met mijn internet verbinding van het veelgeplaagde UPC supersnel werken maar op het ministerie moeten je nog heel wat geduld oefenen voordat je snel en professioneel in een internet omgeving kunnen werken.

Ik kom dit probleem overigens bij erg veel bedrijven tegen. Indien je internet gaat gebruiken als een serieus werkmiddel moet er flink wat veranderen. Het is aardig dat het Mobimiles rapport wellicht een grote versnelling  bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat veroorzaken.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel