Home Vincent's Column Internet televisie bestormt de charts

0 681

Gisteren was weer een hektisch dagje. In plaats van schrijven over dingen en het nieuws becommentarieren probeerde ik weer eens wat nieuws te maken.  Ik had als directeur van PCzapper, een gratis programma om internet televisie te kunnen kijken, een persconferentie met de technisch directeur van Xs4all over internet televisie waarin we een samenwerking aankondigde en een onderzoek hadden gedaan naar het gebruik van video op het internet.

U heeft als luisteraaar volgens mij geen idee wat bedrijven allemaal doen om de aandacht van de journalist te krijgen voor hun product introducties en hoeveel nieuws er is. Veel PR bedrijven verdienen er een goede boterham aan. Wij deden ook mee met het circus en bleven dus een week achter de journalisten aanzitten om fyiek te komen. Dom idee eigenlijk. Uiteindelijk kwamen er 15 opdagen maar gelukkig keken veel meer mee met de online persconferentie versie die we ook hadden georganiseerd. Als je een video camera hebt, een pc met een gratis uitzend programma en lid bent van xs4all kun je gratis perfect video en audio streamen en dat werkt prima voor vergaderingen, feestjes, meetings, trainings en dus persconferenties

Maar over Internet televisie. We hadden multiscope, een onderzoeksbureau,  gevraagd te onderzoeken wat mensen met video en audio op het internet deden. Een paar interesante resultaten: drie kwart % kijkt wel eens naar video filmpjes. 25% zet zelf wel eens iets online. Veel hoger als ik had gedacht. De meest populaire internet video’s zijn niet porno, niet uitzendinggemist, niet nieuws maar met zo’n 60% de grappige filmpjes die mensen zelf maken.

Er wordt nu rond de 17% van de internet tijd aan video en audio besteed. Dat is bijna 15 minuten per dag. Dat betekent dat internet na ned1, ned2, rtl4 en sb6 ongeveer de 5e grootste TV zender van nederland is qua kijktijd. Als je dan weet dat internet televisie nog gigiantisch stijgt dan is de nummer 1 positie niet ver weg. De publieke website Uitzendinggemist ging van 300.000 filmpjes per maand in 2005 naar 4 miljoen in per maand in 2006. Meer dan 1000% groei dus. Alleen bestaat die internet zender uit tienduizenden verschillende programmatjes die door mensen zelf worden gekozen.

Verder kijken mensen nu in meerderheid naar internet televisie in de huiskamer. De PC is dus van de werkkamer verhuist en wordt nu als entertainment gezien ipv werkpaard. 10% heeft  de PC met de TV verbonden en kijken dus gezellig al die films die ze hebben gedownload of uitzendinggemist lekker op de TV en bijna een derde van de mensen wil dit gaan doen. De meerderheid wil ook andere dingen op de TV doen zoals belangrijke websites kijken, email checken en 1/3 wil zelfs internet bankieren. Bijna 10% gaf aan al te betalen voor filmpjes op internet maar ongeveer 1 op de 5 keek ook wel eens naar porno dus mischien heeft dat wel iets met elkaar te maken.

Wat werkelijk belangrijk is dat na de revolutie van de vele tv kanalen nu langzamerhand het MIJN kanaal gaat ontstaan. Mensen kijken compleet anders televisie op internet. Veel korter, afwisselender en ze kijken veel meer gedreven door hun eigen interesse. Dit is niet noodzakelijkerwijs goed trouwens. Iedereen die kijkt naar de filmpjes op Youtube die echt populair zijn vraagt zich af wat het gemiddelde IQ is van de internet kijker. Op TV zouden ze het niet lang uithouden maar op internet zijn ze kampioen. Maar of je het nu leuk vind of bang bent dat de hele bevolking een adhd achtige mentaliteit gaat vertonen het onderzoek van Multiscope toonde aan dat deze ontwikkeling gigantisch belangrijk is en hilversum zal zich ook wel weer even achter de oren krabben en er TV programma´s over maken.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel