Home Vincent's Column Innovatie in Nederland, tegen klippen op?

0 928

Vandaag viert het innovatie platform zijn coming out. In Maarsen komen 2000 mensen bijeen onder de bezielende leiding van Jan Peter Balkenende om kennis te nemen van de gedachtes die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld om Nederland omhoog te storten in de vaart der volkeren. 3 maanden na de oprichting in 2003 begon, geheel over de Nederlandse traditie het geklaag in de media al over het feit dat het innovatie platform te weinig deed en niet de verbeelding aan de macht kreeg.
De innovatie platform gedachte kwam uit finland, daar was bij de ineenstorting van rusland leiden in last. Werkeloosheid was torenhoog, groei inkomen zwaar negatief en een gevoel van bedreiging. De minister president met bobo’s uit bedrijfsleven en universiteiten had een actieve no nonsense innovatie werkgroep en trok de kenniseconomie in 5 jaar uit de klei, en rondom de inspirerende leiding van Nokia werd Finland het meest innovatieve land van europa.

Nederland met zijn rijke maar kwakellende economie had na jaren van voorspoed en gemeende of vermeende bedreigingen uit onder andere Azië behoefte aan een stukje richting en inspiratie.

Het platform kwam hier o.a. dank zij inspirerende creatieve vrijdenker Frans Nauta, voorzitter van Nederland Kennisland die al jaren probeert overheid en bedrijfsleven aan elkaar te koppelen rondom het thema de kenniseconomie en die een flink aantal keren tegen de muur liep totdat hij als secretaris het innovatie platform in 2003 mocht starten maar een jaar later het veld moest ruimen.

Er zitten goede enthousiaste mensen in het platform die ik zelf heb gesproken en die er echt het beste van willen maken. 2 jaar later is er een indrukwekkende hoeveelheid analyses en beleidsmaatregelen gemaakt. Kiezen voor de excellente kennisinstituten i.p.v. de zwakken, connecties maken tussen de kennisfabrieken en mkb via allerlei regelingen, extra geld voor innovatie en een visie op kerngebieden die Nederland in de komende tijd moet ontwikkelen.

Wij hebben als interimic gisteren als voorbereiding een innovatie diner georganiseerd waarin 130 mensen uit het bedrijfsleven, overheid en kunstenaars bediscussieerde hoe innovatie tot leven kan worden gebracht. Wat mij daar opviel is dat de sprekers een degelijke analyse maakten, ware dingen zeiden maar dat er 1 ding niet bij zat. Inspiratie, enthousiasme, tot de verbeelding sprekende initiatieven en een gevoel van Yes! Dat gaan we doen.

TomTom is in de tussentijd van 20 mensen naar 400 mensen gegroeid en heeft bijna 3 miljardairs geproduceerd plus een, overigens volkomen onterechte, super hausse op de beurs en een nieuwe term ‘het TomTom innovatie model’ wat staat voor overal ter wereld door anderen producten laten produceren en distribueren georchestreerd door een kleine ploeg die het product, merk en beleving bewaakt. Dit TomTom en een 2e Nederlandse bedrijf Route 66 dat ook Europese marktleider is op smartphones die o.a. door Nokia als oplossing is gekozen kwamen in deze plannen als voorbeeld niet voor. .

Er was 1 kunstenares die gisteren getoond werd, Wipke Iwersen was als kind geïnspireerd geraakt door flessenpost. Zij wilde, zeer eigenzinnig weten, waar die post vandaan kwam en heeft een prachtige machine gemaakt die tegen de wind in vaart, de windfinder . Ze heeft geen subsidie, geen businessplan, geen duidelijk aantoonbaar nut maar een onvoorstelbaar krachtige wil om 4 jaar lang op water, brood en totale inspiratie te werken aan dit onmogelijke project.

Samenlevingen en individuen raken heftig geïnspireerd door oorlog, onveiligheid, concurrentie met vijanden of bittere armoede. In het verwende, supergeorganiseerde Nederland wat vol zit met legacy structuren en honderden kleine belangen is het moeilijkste product wat we kunnen krijgen Inspiratie en enthousiasme. Ik hoop gepassioneerd dat ik iets van inspiratie en passie over innovatie vind in de bijeenkomst van het innovatie platform in Maarsen, of moeten we eerst echt in problemen raken voordat we uit onze luxe verlamming komen?

 PS: dit kwam ik tegen bij het schrijven van deze innovatie kolom, een lezing van Steve Jobs, toch een symbool voor innovatiedrang over zijn goede ontslag bij apple, kanker en zijn drive om door te gaan. Dit is inspirerend!

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel