Home Vincent's Column Innovatie in Finland? Nokia in de problemen

0 709

Afgelopen maart vertelde ik in deze kolom op BNR Nieuws Radio dat Nokia het moeilijk had om te innoveren. Tijdens een rondleiding in Cebit bleek dat er weer geen positief nieuws te melden was. De opvolgers van de meest succesvolle business phones de 6310 bleek er niet te zijn. Er waren geen redelijke UMTS toestellen klaar, de nieuwe Nokia communicator, een concept wat in 1996 het eerst werd gepresenteerd was nog steeds niet fundementeel verbeterd zoals de Blackberry en je zag dat Nokia dat altijd de coolste telefoon maakte het ging aflegde tegen Samsung, maar ook Nec, Sony-Ericsson en Siemens. Ik voorspelde toen hier dat Nokia het erg moeilijk ging krijgen.

Ik kreeg eerder gelijk dan gedacht. In april kwam Nokia met de boodschap dat ze een slecht eerste kwartaal hadden gedraaid. Minder sales terwijl de markt bleef groeien. De financiele markt reageerde door het aandeel te dumpen van 22 naar 13 euro. Dat was wel erg hard maar de problemen bij Nokia zijn al een tweetal jaren bezig alleen was het niet zichtbaar in de sales cijfers.

 

Wat is er aan de hand? Interessant is dat ik deze kolom inspreek op mijn hotel Kamer in Finland met mijn wifi verbinding nadat ik uitgenodig was door de finse ICT telecom organisatie die een seminar organiseerde over de richting die de Finnse economie uitmoest. De Finnen zijn bezorgd. Zij zijn niet meer nummer 1 in europa. In october werden ze uitgeroepen tot de meest competatieve industrie in de wereld maar moesten deze plaats opgeven. De president van Finland, Tarja halonen vertelde dat ze eigenlijk opgelucht was. Nummer 1 is toch wel erg veel pressure. Ze is een echte sociaal democraat. Ze maakte zich niet direct druk om de economie weer op te bouwen maar het grootste gedeelte van haar verhaal ging eigenlijk over het voorkomen van de digital divide.

 

Nokia is groot geworden toen de finland in het begin van de 90r jaren in een giga crisis terrecht kwam. De omzet naar Rusland viel weg, samen met een interne financiele crisis en een europese dip zorgde dit voor een 9% daling van het BNP. Dat is nog eens wat anders dan een procentje Nederlandse crisis. Voor iedereen was het toen duidelijk dat er iets veranderd moest worden. Ze konden kiezen, bezuinigen en de grenzen dicht of investeren in R&D en onderwijs. Merkwaardig genoeg en tegen alle politieke instincten in kozen ze voor R&D en onderwijs. Met de mazzel van de opkomst van de GSM telefoons werd nokia de mobile reus en zorgde voor 25% van de export en een algemene versnelling van de finse economie.

 

Maar nu moet Nokia de overstap maken om de mobiele telefoon niet alleen te gebruiken om te bellen maar meer als afstandbediening voor je leven. Daar hoorde bij kleuren schermen, mooie toontjes, camera’s, email op je mobiele telefoon voor een redelijke prijs en makkelijk te bedienen. Ze probeerden het maar het lukte niet echt. Verder zijn finnnen ook wat stug in de communicatie en krijgen buitenstaanders en klanten soms de indruk dat het bedrijf een zekere arrogantie uitstraalt.

 

Ze hebben nu flink op hun kop gekregen. Volgens een insider in het bedrijf komen er 14 geweldige nieuwe telefoons, hebben ze de boodschap prima begrepen en zijn ze eigenlijk al 2 jaar bezig met de nieuwe strategie waarmee deze problemen worden opgelost en dus komt alles weer prima voor elkaar. Nokia heeft de breins, het geld en de wil om de zaak weer op de rit te krijgen. Maar the proof is in the pudding en die moet snel worden opgedient.

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel