Home Bedrijven en personen, Events Innovatie in de batterijensector

RTL Z Today

Bij Z Today bespraken we de toekomst van de batterij. Batterijen hebben namelijk nog steeds veel nadelen. Ze gaan steeds sneller leeg en zijn brandgevaarlijk. Tesla investeert miljarden in deze sector, en dat is niet zonder reden. Er wordt hard gewerkt aan de baterij van de toekomst.

Batterijen in de logistieke sector

Hoe zit het met de batterijen in de logistieke sector? 80% van de heftrucks en andere apparaten in de magazijnen zijn namelijk elektrisch. Wat er nu met auto’s gaat gebeuren doet de logistieke sector al jaren.

BYD forklift director Javier Contijoch over de prijzen van batterijen en innovatie

BYD is de grootste batterijenfabrikant van de wereld, er werken 180.000 mensen. Ze produceren jaarlijks 25% meer batterijen en maken voor de logistieke branche lithium-ijzerforfaat batterijen die niet kunnen exploderen. Ze hoeven ook niet gekoeld te worden zoals bij bijvoorbeeld Tesla. Op het moment hebben ze ook 10.00 elektrische bussen rondrijden. BYD forklift director Javier Contijoch noemt allereerst traditie als een van de redenen dat we nog massaal in de loodbatterijen zitten maar hier gaat snel verandering in komen.

BYD heftrucks met Lithium batterijen

BYD is dus een batterijenfabrikant maar bouwt ook zelf heftrucks. Het grote voordeel van een ingebouwde lithium-ijzerforfaat batterij ten opzichte van een loodbatterij is dat de batterijen onderhoudsvrij zijn en dat ze snel geladen worden. Ook hoef je geen batterijen meer te wisselen, tijdens de pauze kun je de batterij opladen en verder werken. Na 8 jaar (10.000 uur) zit je met een restcapaciteit van 65%.

Lood batterijen en de overgang naar Lithium Ion

Wat is het eerste wat ik zie bij batterijboer Celectric? Gigantische loodbatterijen, nog steeds de dominante batterijsoort in deze sector. Mijn eerste vragen over innovatie beloven niet veel goeds:

  • Is de capaciteit toegenomen? Nee.
  • Is de duur van het gebruik toegenomen? Nee
  • Is de prijs gedaald? Nee, vrij stabiel gebleven.

De grootste verandering blijkt de energie-efficiency te zijn dankzij efficiëntere laders. De innovatie zit hem toch echt in Lithium Ion batterijen. Ze zijn veel sneller laadbaar en hebben geen ventilatie nodig. Ze zijn nu alleen nog vijf keer zo duur als loodbatterijen, die prijs moet eerst dalen.

Een nieuw leven voor lood batterijen dankzij Energyboosters

Energy Plus geeft ook aan dat het nog steeds vooral loodzuur batterijen zijn die worden gebruikt. Een belangrijke andere reden hiervoor is dat de batterij ook tegengewicht biedt wanneer er zware materialen getild moeten worden. Energyboosters zorgen ervoor dat de levensduur van batterijen wordt verlengd. Ze kunnen hierdoor tot wel 30% langer meegaan.

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel