Home Vincent's Column Imode gaat lukken!

0 647

De afgelopen twee jaar ben ik nogal bezig geweest met het I-mode fenomeen, eerst in Japan. Maar nu het deze week in Nederland geintroduceerd is, is de grote vraag of het hier gaat doorbreken. Mijn inschatting is een volmondig ja!

Wat is het toch heerlijk om een keer niet genuanceerd te zijn maar gewoon een inschatting te geven!

Tegenargumenten

Eerst de negatieve argumenten die ik hoorde: KPN is een veel te kleine speler om I-mode in de markt te zetten, ze heeft veel te hoge schulden, kan geen stevige marketing neerzetten, is organisatorische in verwarring en heeeft in Duitsland en Belgie een veel kleiner marktaandeel.
Het is, zeggen de criticasters, onmogelijk om een nieuwe mobiele standaard neer te zetten in een Europa dat gedomineerd wordt door Ericsson en Nokia. Deze partijen kiezen immers voor hun nieuwe standaard Wap 2.0, en zeggen dat ze de op zich leuke features van I-mode daarop veel beter kunnen invullen. Nec is volslagen onbekend als leverancier van telefoontjes en Toshiba, die over een paar maanden een I-mode toestel zal leveren, eveneens.

Verder is het ongewis, zeggen pessimisten, dat het succes in Japan in Nederland voetstoots wordt gevold. De Japanners zijn zo anders, ze zitten uren in de trein, zijn gek op gadgets, en hebben weinig vaste internetaansluitingen. Verder is het Japanse schrift ook veel meer geschrikt voor e-mail met een paar toetsen dan wat wij moeten doen met onze 26 letters. Ik kan nog een tijdje doorgaan.

Argumenten pro I-mode
Waarom zou het dan wel een succes worden? Even voor de duidelijkheid: ik verkoop geen I-mode telefoons en wordt niet betaald door KPN. Wel heb ik al twee maanden een I-mode telefoon in gebruik.

Het goede nieuws begint al in de winkel, want een klant kan binnen de 5 minuten die voor een verkoopgesprek beschikbaar is uitgelegd krijgen waarom I-mode interessant is. Ik denk dat veel mensen vallen voor het heldere grote kleurenscherm, het mooie uiterlijk van de telefoon, grappig lampjes aan de buitenkant die flitsten indien een e-mail of SMS wacht. En dan het geweldige geluid wat overigens ook verschrikking kan zijn omdat het zo luid is en het verschil tussen muziek en beltonen vervaagt.

Dan zegt de verkoper dat een SMS 20 euro cent kost en een I-mode E-mail 6 maal zo lang kan zijn en 10 maal zo weinig kost (bij het goedkoopste abonnement en 50 maal zo weinig bij een duurder abonnement). Dat je een gewoon e-mail adres op je telefoon krijgt dat vanaf elke PC adresserbaar is. Dat je verder ook kunt SMS’n en alle andere dingen kunt doen. Dit alles voor 199-250 euro voor het toestel en 5 euro aan extra abonnement extra per maand.

Content in de praktijk
In het gebruik zie je dat e-mail per telefoon heel makkelijk te lezen is. Dat het scherm eigenlijk wel erg goed werkt en helemaal niet irritant is. Dat je behalve e-mail – wat de meeste aantrekkingskracht heeft – ook andere handige dingen hebt. Voor jongeren is het leuk dat je bus- en treinschema’s kunt opzoeken, films kunt regelen, terwijl de trailer start tijden het opzoeken; dat alle feesten op een rijtje staan; misschien vind je het leuk dat Goede Tijden Slechte Tijden elke dag een andere site heeft die de aflevering van vanavond behandelt (brrrr).

Wat ook bijna irritant verslavend is dat je paar andere vrienden die ook een I-mode telefoon hebben je voortdurend uitdagen om een spelletje te spelen (vooral 10 voor taal) waar als je wint je stijgt in de laddercompetitie.

Voor mijzelf vind ik behalve e-mail het belangrijkste de duidelijke kaartjes van de files in mijn regio, de beursinfo met grafiekjes en het overzicht van mijn eigen aandelenportfolio. Andere handige zaken zijn een telefoonnummer opzoeken, het laatste nieuws van ANP, De Telegraaf en Planet Multimedia lezen, en dan nog honderden andere beschikbare sites die ik nog aan het ontdekken ben.

Dit alles vind ik veel aantrekkelijker dan een gewone saaie telefoon met als feature de ‘Wap-depressie’.

E-mail contacten
Over het vermeende gebrek aan kritische massa voor I-mode: het aardige is dat er 8 miljoen PC’s in Nederland zijn waarmee een e-mail naar een I-mode toestal gestuurd kan worden dus voor mij als klant maakt het niet echt uit hoeveel andere I-mode klanten er zijn. Voor de business case van de content aanbieders natuurlijk wel.

Het Japanse succes is ook gebaseerd op gewoon e-mail. Uit het waanzinnige succces van SMS tegen belachelijke hoge prijzen blijkt dat de Nederlanders hier ook voor gaan. We hebben in Nederland ook relatief meer mobiele telefoontjes dan in Japan (vanwege het pre-paid fenomeen).

Ik krijg nu al na 1 maand gebruik meer I-mode mail op mijn telefoon dan SMSjes. Ontvangen van een I-mode e-mail is niet duur maar kost wel geld (niet zoals SMS waar het ontvangen gratis is maar het zenden belachelijk duur). Ik heb een abonnement waarmee een Megabyte aan verkeer ongeveer 2 euro kost en ik kan er rond de 500 emailtjes mee ontvangen van 1000 tekens (100% overhead): dus 0.5 eurocent per I-mode email.

Hiermee wordt spam wel een issue. Een grapjas stuurde mij honderden e-mailtjes nadat ik dom genoeg was om mijn I-Mode e-mail adres in Barend en Witteman te vertellen. Ik kan hem gelukkig op de zwarte lijst zetten maar dat kunnen de spammers bij voldoende energie wel omzeilen.

Ik denk dat we naar een situatie gaan dat ik niet alleen een zwarte lijst moet hebben maar mischien wel een witte lijst: Het opt in systeem voor marketing spam moet hier absoluut worden ingevoerd. Ik gebruik de PC een 1-2 uurtjes per dag maar mijn mobiel heb ik veel vaker bij me.

Standaarden Verder is er verschil met de andere Europese standaard: ik heb ook een nieuw GPRS toestal (Ericsson T68 en Moterola V56) gekocht die beiden na 3 maanden nog steeds niet met Wap, mijn portable en het KPN GPRS systeem werken. Ik moet Gateways instellen, usernames/passwords/IP nummers en ik wordt er helemaal gek van.

Ze hebben geen e-mail standaard ingebouwd, hoewel de T68 wel een pop-account heeft (maar die kan maar 14 e-mailtjes maximaal aan en moest ik weer met veel moeite configureren). De nieuwe standaard van Nokia en Ericcson heet MultiMedia SMS (MMS) en is vast weer duur en niet geintegreerd met mijn eigen e-mail. Dat wordt het dus niet, denk ik, en het duurt nog jaren voordat ze iedere verkoper weer hebben opgeleid om alles weer netjes te installeren.

De Wap-standaard is gemaakt door een Europese standarisatie commissie en ik denk dat tegen de tijd dat dit doorbreekt we lekker met UMTS aan de gang zijn gegaan. Dan zal ook I-mode en Wap 3.0 waarschijnlijk wel samen gegaan zijn. In de tussentijd bouwt KPN meer marktaandeel op en leert omgaan met klanten die de telefoon anders gebruiken.

Ik denk dat een I-mode telefoon die je nu kunt kopen, met kleur, geluid, goedkope volledige e-mail, met een paar euro per maand abonnement een succes gaat worden. Het zou me zwaar tegenvallen als de voorzichtig geprognotiseerde 100.000 gebruikers aan het einde van het jaar in Nederland niet ver wordt overschreden.

 

NOG GEEN REACTIES

Reageer op dit artikel