Home Vincent's Column Hijgend en puffend achter internet aan

1 926

Wat hebben we met internet en nieuwe technologie toch een geweldige rollar coaster gehad. Internet  begon in de zestiger jaren met Arpanet, werd in door de early adopters in 1994 ontdekt en door de financiële elite tijdens de beursgang van Netscape in 1997. Vervolgens raakte het in financiële overdrive en ging naar een korte ijstijd in 2001.

 In de tussentijd begon het grote publiek het e-mailen en webbrowsen te ontdekken en nu is het een gigantische kracht die door de samenleving trekt. Het interessante is dat Internet veel taken overneemt van bedrijven maar daar echt veel minder geld voor vraagt. 5 jaar geleden verdiende de telegraaf nog 100 miljoen euro aan de auto speurders, was de krant van zaterdag nog voor een derde ermee gevuld en werkte er hondenden mensen aan. Nu is alles naar het internet gegaan naar marktplaats.nl, ebay en speurders.nl, werkt de 2e hands auto markt veel beter maar is er minder dan 10% van het geld aan overgebleven. Marktplaats.nl werkt zo goed dat 2e hands spullen kopen en verkopen nu een hype is geworden ipv iets waar je je een beetje voor schaamde.

 

Maar alle industrieën hebben er last van, reisbureaus worden hard gesaneerd want mensen kopen gewoon effe een reisje online, niemand neemt meer een makelaar om een huis te kopen wat ook meer dan 100 miljoen omzet scheelt maar funda, de reden dat je nog wel een makelaar moet hebben om een huis te verkopen heeft net 8 miljoen euro omzet gemaakt. Personeelsadvertenties zijn voor een prikkie op het internet te zetten, autodealers worstelen met goed geïnformeerde klanten die eigenlijk alleen nog maar een lage prijs eisen die ze op 3 plaatsen al hebben opgevraagd en iedereen die elektronica of dure consumptie artikelen verkoopt krijgt nu klanten tegenover zich die precies weten wat de laagste prijs is. Alle bedrijven rennen hijgend en puffend achter de consument aan om uit te vinden hoe ze hem in de toekomst nog kunnen beïnvloeden.

 

In de persoonlijke communicatie heeft met email, MSN en sms de wereld compleet veranderd. Relaties worden anders gemaakt en onderhouden. Kinderen maken er zoveel gebruik van en jagen de ouders de stuipen op het lijf door snel hun seksualiteit via dit medium ook weer eens te ontdekken en dankzij de mobiele telefoons, blackberries en andere gadgets waar mensen te pas en te onpas op zitten te typen weet je nauwelijks of iemand geestelijk nog aanwezig is in de ruimte.

 

 En nu is het breedband massaal geworden en komen de nieuwe applicaties eraan. Bellen via internet heeft een geweldige kwaliteit en is gratis waardoor de tikken als sneeuw voor de zon verdwijnen. De video golf komt eraan waardoor mensen zelf kunnen bepalen wat en wanneer ze luisteren of kijken wat de hele TV wereld gaat omvergooien en marketing en reclame makers de grootste hoofdbrekens bezorgd.

 

En de techniek, de industrie en consument gaat maar door. We zijn net begonnen, dit jaar wordt betalen op internet net zo makkelijk als een pinbetaling dus dat zal E-commerce pas echt op de kaart zetten, de explosie in zelfexpressie zodat een miljoen mensen zelf foto’s, video’s en stukjes tekst op hun eigen weblog zetten zal weer een hoop nieuwe discussies en veranderingen in de media veroorzaken.

 

Ik werd altijd gezien als het zonnetje in de internet wereld, altijd optimistisch over nieuwe ontwikkelingen. Ze duren altijd wat langer om volledig tot wassing te komen maar het heeft mij de afgelopen jaren compleet verbaast hoe snel en diep internet de wereld heeft veranderd. Ik heb het idee dat ik er zelf ook hijgend en puffend achteraan loop.

En we ain’t seen nothing yet.

1 REACTIE

  1. Dit zijn dingen waar waarschijnlijk nooit iemand over heeft durven dromen. Internet is zo klein begonnen, met een paar websites en is flink uitgegroeid tot hoe het nu is. Alle informatie die je nodig hebt is te vinden op het internet, hierdoor is het overbodig geworden om nog naar een bibliotheek te gaan om een boek te lenen. Het in dienst nemen van makelaars en het achter laten van berichten op prikborden zoals in supermarkten voor het verkopen van je huis is ook niet meer nodig, tegenwoordig kun je zelf je huis verkopen op het internet door het plaatsen van omschrijvingen, foto’s en video’s. Hierdoor kunnen potentiële kopers door het hele land jouw huis in een mum van tijd bekijken. Heerlijk toch, wat het internet allemaal teweeg heeft gebracht.

Reageer op dit artikel